Noturnall - 9

Noturnall - 9

Label : Rockshots Music | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Met '9' brengt Noturnall hun derde album uit en naar eigen zeggen is het album deze keer toegankelijker dan de voorgangers. Aangezien ik de voorgangers niet ken weet ik niet of dat zo is. Wat ik wel weet is dat dit album in ieder geval vol complexe nummers staat waarbij je echt op moet letten wat er allemaal muzikaal allemaal over je heen komt.

Waar opener 'Hey!' nog redelijk rechttoe rechtaan heavy metal is gaat in het navolgende 'Change' al een behoorlijke fusion koffer open. Overigens een song met een heerlijk refrein wat na twee keer draaien al in je hoofd zit om er vervolgens niet meer uit te gaan. 'Wake Up' had zo op een Adrenaline Mob plaat kunnen staan. Niet heel gek als je bedenkt dat Mike Orlando van, inderdaad, Adrenaline Mob hier op mee speelt. Ook in dit nummer weer een zeer toegankelijk refrein en een werkelijk weergaloze gitaar solo. 'Moving On' begint vervolgens als een ballad maar ontwikkelt zicht tot een zeer sterke heavy metal track met fantastische keyboard partijen en dito drumwerk.

Het beste nummer van het album is naar mijn mening het Helloween achtige 'Mysterious'. Zeg maar het jongere broertje van Helloween's 'Eagle Fly Free'. Up tempo, double bass drums en een prachtige melodie lijn zijn de ingredienten van dit meesterwerkje. Fantastische track werkelijk waarna met 'Hearts As One' gas terug genomen wordt in een prachtige semi akoestische ballad. Ze zullen het vast niet bewust gedaan hebben maar het nummer begint met een riff die zo uit 'Rime Of The Ancient Mariner' van Maiden komt. Overigens lijkt dit nummer daar verder helemaal niet op maar luister zelf maar eens naar die openings riff.

Met 'What You Waiting For' en 'Shadows' volgen er dan twee wat minder tot de verbeelding sprekende nummers. Dit overigens in vergelijking met al het moois wat in de eerste zes nummers voorbij is gekomen. Het zijn namelijk nog steeds zeer virtuoze werkstukjes maar wat minder toegankelijk dan de rest. Het afsluitende 'Pain' is wederom een semi akoestische power ballad waar zelfs wat Braziliaanse ritmes en een fraaie orkest partij in verwerkt zijn. Fraaie song maar persoonlijk had ik liever nog een aggressieve uitsmijter gehad.

Concluderend kunnen we op basis van de eerste zes nummers stellen dat '9' een zeer goed album is. Jammer genoeg zijn de laatste drie tracks net iets minder maar bij een andere band waren dit hoogstwaarschijnlijk de beste nummers geweest die ze ooit zouden hebben geschreven. Dit om aan te geven hoe hoog het niveau is op dit album. Absolute aanrader dus!