No Return - The Curse Within

No Return - The Curse Within

Label : Mighty Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : ‘The Curse Within’ is alweer het tiende album van de Franse band No Return. Op de een of andere manier sneeuwt deze band qua aandacht altijd een beetje onder, terwijl de albums die ze uitbrengen over het algemeen toch prima zijn. Toegegeven: het is allemaal niet innovatief, maar wat ze doen, doen ze gewoon goed. De vele wisselingen van platenmaatschappij zullen er ook niet toe bijgedragen hebben dat er meer aandacht voor de band kwam. Dit ‘The Curse Within’ is inmiddels het tweede album dat via Mighty Music uitkomt en dat zou, wat betreft No Return, bijna een unicum genoemd mogen worden. Het is in elk geval iets wat in de laatste jaren bij hen niet is voorgekomen.

Daar waar de band qua labels nogal eens switchten, is het muzikaal allemaal erg honkvast. Verwacht dan ook geen muzikale vernieuwing of een drastische koerswijziging op het nieuwe album. Net als op albums als ‘Fearless Walk To Rise’ en ‘Inner Madness’ houdt de muziek het midden tussen death en thrash metal, brult zanger Mick alles op een agressieve manier bij elkaar en weet de band het geheel op te leuken door middel van het gebruik een sample zo nu en dan (‘The Will To Stand Up’). Ook nu ligt het tempo veelal lekker hoog en zijn de tien tracks doorspekt met melodieuze, technische, rauwe gitaarlijnen, -solo’s en harmonieën (‘Despise Your Heroes’, ‘To The Dark Side Of The Sun’, ‘My Last Words’). Vooral het gitaarwerk weet te imponeren en maakt dit dat album makkelijk in het gehoor ligt. Voeg daar aan toe dat alle tien composities gewoon prima in elkaar steken en je hebt een album dat weliswaar geen originaliteitsprijs gaat winnen, maar dat meer dan aangenaam weg luistert.