Myrkur - Mareridt

Myrkur - Mareridt

Label : Relapse | Archiveer onder black metal

Roel de Haan : Myrkur was controversieel vanaf haar begin. Niet vanwege haar muziek of tekstuele inhoud, maar of het wel een oprechte act is of gewoon een uitgebreid marketingproduct. Ik heb geprobeerd neutraal te blijven, want voordat je het weet, word ik als een misogynistische Trump-stemmer weggezet of iets even betreurenswaardigs. Dat ben ik natuurlijk niet. Maar het is tijd om te bekennen: ik denk niet dat Myrkur een volledig oprechte band is. De marketing-machine, het zorgvuldig geconstrueerde imago en belachelijke beweringen over haar originaliteit en relevantie wijzen allemaal in deze richting.

Met dit uit de weg laten we dit nieuwe album 'Mareridt' bekijken. Terwijl voorganger 'M' een flagrante rip-off van Ulvers 'Bergtatt' album was gekruid met een aantal Alcest-elementen, is 'Mareridt' meer folkgeoriënteerd en minder metallisch van aard. De etherische zang van Amalie Bruun is hier het belangrijkste focuspunt en het geschreeuw wordt tot een minimum beperkt, wat prima is. De muziek klinkt hierdoor volwassener en minder bedacht. De grotere nadruk op volksmelodieën en instrumenten helpt hierbij ook. 'Mareridt' klinkt als een metallische en Noordse weergave van Clannad of Enya en die rol past Myrkur meer dan een metal-positionering. De meer black metalgeoriënteerde nummers als 'Ulvinde' en 'Måneblôt' onderscheiden zich uitsluitend vanwege hun agressie en lijken alleen voor ter verleiding geïncludeerd. In het kader van het album werken ze niet echt goed maar als single tracks zijn ze best interessant. 'Mareridt' is zeker een stap in de goede richting voor Myrkur in termen van volwassenheid en originaliteit, maar blijft inconsistent in sfeer en stijl.