Mother of Millions - Sigma

Mother of Millions - Sigma

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Mother of Millions zal bij veel mensen niet gelijk een belletje doen rinkelen, en ik moet zeggen dat ook ik onbekend was met de Griekse band uit Athene. Toch zetten ze met ‘Sigma’ een goede plaat neer die vanaf opener ‘Shine’ overtuigt. Misschien nog het meest te vergelijken met Karnivool uit het ‘Sound Awake’ tijdperk dat wat meer alternatieve rock invloeden heeft geimplementeert of een Anathema dat harder durft te zijn. De band doet me ook meteen denken aan Votum, de Poolse band die ik een tijd geleden voor mijn kiezen kreeg en me bijzonder goed smaakte.

Waar nummers als ‘Shine’ en ‘Silence’ perfect in elkaar overvloeien wordt gelijk al een hoop gezegd – deze plaat is bijzonder gefocust en elk moment is tot in perfectie uitgevoerd. Zanger George Prokopiou imponeert met zijn stem, die gemeend en geoefend klinkt. Het is zo verfrissend om een progrock plaat te horen waar de gitaren niet ten alle tijden op de voorgrond hoeven te staan en waar de song de tijd krijgt om echt te ontwikkelen zonder onnodig uitgesponnen te worden. Het tempo blijft wel wat traag en rond ‘Rome’ begon ik wel te hopen op wat versnelling. De band duikt dan echter de Midden-Oosten geinspireerde folk in op ‘Their Passage The Light’, en hoewel ook hier melodie weer prachtig tot haar recht komt, kabbelt het iets te veel door.

Het is pas bij ‘Spiral’, het op een na laatste nummer op de plaat waar we iets meer agressie meekrijgen en waar de band zich iets minder beroept op zweverige schoonheid. Begrijp me niet verkeerd; hier is niets maar dan ook niets mis mee, maar vooral de rauwheid van de zang en de sound van de gitaren zodra deze wat meer op de voorgrond treden doen hopen naar een climax, maar die volgt nergens echt zoals die zou moeten. Het is makkelijk meedromen met Mother of Millions, maar echt wakker geschud ben ik niet.