Licence - Licence 2 Rock

Licence - Licence 2 Rock

Label : Metalapolis Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim R. : Licence, vreemde spelling overigens, heeft zijn eerste album klaar, getiteld ‘Licence 2 Rock’. In deze Duitse band hebben vader Steam Thiess en dochter Jacky Coke hun krachten gebundeld. Vader Thiess is een lokale legende in de Duitse metal volgens de bio die bij het album zit. Het zal allemaal wel, mij is hij in ieder geval onbekend. Muzikaal kun je Licence zoeken in de traditionele Duitse hardrock zoals die in de jaren tachtig zijn hoogtepunt kende en onder hoog tempo zijn weg naar de platenboeren vond, om daar een maand later in de uitverkoopbakken te belanden. Maar mogelijk was dat alleen het geval in ons kikkerlandje? In Duitsland was het ongekend populair. Want het is een op en top Duits product, de refreinen zijn á la Accept en de zang verraadt ook de Duitse afkomst. Voor dit album is er door Licence flink naslagwerk gedaan in het Teutoons handboek voor Duitse metal.
Productioneel is alles prima op orde, een goed en stevig geluid is aan de eersteling meegegeven.

Het songmateriaal houdt echter niet over, het duurt tot track nummer zeven, ‘Believer’, voordat ik echte overtuiging terug hoor bij de band. Vocaal vind ik Jacky Coke niet overtuigen met haar schorrige, monotone stemgeluid. Steam Thiess houd zicht nog het beste staande met degelijk gitaarwerk en ook zijn soleerwerk is goed verzorgd. Afsluiter ‘Nights Of Pleasure’ is een van de betere tracks. maar ook hier gooit de stem van Jacky roet in het eten. Kortom; leuk voor vader en dochter om op verjaardagsfeestjes te kunnen vertellen dat ze ooit samen een album hebben opgenomen. Als er een vervolg mocht komen, moeten vader en dochter eerst maar eens om tafel over de vocale capaciteiten van laatstgenoemde. Anders wordt de ‘Licence 2 Rock’ niet verlengd wat mij betreft.