Lesoir - Latitude

Lesoir - Latitude

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Lesoir is een Nederlandse band die alweer toe is aan haar vierde studioalbum. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: nondeju, wat is de band gegroeid! Op deze nieuwe schijf, ‘Latitude’ horen we een meer dan volwassen band die in staat blijkt met prachtige muziek, prachtige beelden te schetsen.

Waar de band in het begin van haar bestaan nog wel eens betrapt kon worden op een grunge-achtige riff, is het anno 2017 vooral progressieve rock wat de klok slaat. De band beschikt niet over een maar zelfs over twee troefkaarten. Allereerst is daar zangeres en frontvrouw Maartje Meessen. Niet alleen is het een prettige verschijning (dat bedoel ik geenszins seksistisch, louter vriendelijk) maar ze kan bovenal geweldig zingen. Mijn hemel, wat een fijne stem! Ze combineert de techniek van Anneke van Giersbergen (‘Modern Godess’) met de finesse van Anathema’s Lee Douglas (‘In Their Eyes’). Dat is echt grote klasse. De tweede troefkaart betreft het geluid van het album: John Cornfield is er opnieuw in geslaagd om een album waanzinnig te laten klinken. In zowel de hardere stukken (al zijn die vrij schaars) als in de rustige passages hoor je alles tot in de nuance. Cornfield kreeg overigens assistentie van Bruce Soord (Pineapple Thief) dus een deel van de credits zijn ook voor hem bestemd. De songs zijn sferisch, beeldend, volwassen. Los van de achtergronden van de verhalen die de band wil vertellen (van duurzaamheid en klimaat tot een overlevende van het drama in de Bataclan); alles is overtuigend gedaan. Beste nummers zijn het eerder genoemde ‘In Their Eyes’, ‘Gone And Forgotten’ (prachtige gitaarpartijen, zowel hard als rustige passages) en het afsluitende ‘Cradle Song’ dat zowel de gevoelige snaar raakt als een heerlijke eruptie van geluid kent. Een indrukwekkend album van een geweldige band.