Jeff Beck - Live At The Hollywood Bowl

Jeff Beck - Live At The Hollywood Bowl

Label : Universal Music Group | Archiveer onder bluesrock

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Wim S. : Hij viert zijn 50 jaar in het vak met het uitbrengen van een DVD. Onvoorstelbaar, wat een tijd, 50 jaar. Ik heb het over Jeff Beck, de even geniale als eigenzinnige Engelse gitarist. Hij speelde in de jaren 60 al in de – al even eigenzinnige - band The Yardbirds om anderhalf jaar later zijn eigen band te beginnen, de Jeff Beck Group, met daarin onder andere Rod Stewart, Ron Wood en drummer Aynsley Dunbar. De man staat bekend om zijn veelzijdigheid; hij speelt de blues, hij speelt jazz/fusion en hij speelt rock. Hij was een van de eerste gitaristen die veel gebruik maakte van feedback en distortion, op een manier zoals dat nog nauwelijks was gedaan. Hij heeft een typische, geheel eigen stijl van spelen en dat maakt ook dat hij een volkomen uniek geluid heeft. Of het nu gaat om het ultrasnelle spel in een nummer als ‘Scatterbrain’ of om zijn fragiele, subtiele spel in ‘Cause We’ve Ended As Lovers’; je herkent zijn spel altijd. In 2016 speelde Beck in de bekende Hollywood Bowl om daar – samen met enkele muzikale vrienden – zijn 50 jaar in de muziek business te vieren. Wat een muzikaal feest!

Beck is – zoals altijd – in topvorm. Met zoveel gemak, met zoveel klasse speelt hij zijn geniale partijen. We krijgen klassieke tracks te horen van The Yardbirds (‘Heart Full Of Soul’, ‘For Your Love’ en later in de set het geniale ‘Shape Of Things’), we horen en zien hoe snel hij nog altijd over die snaren kan vliegen in ‘Freeway Jam’ en hij speelt wat covers van en met bekende muzikanten. Zo is Billy Gibbons te zien en te horen in ‘Rough Boy’, zingt Steven Tyler over overtuigende wijze de ballen uit zijn broek in 'Train Kept Rollin’ en de vrouw met de geweldige strot, Beth Hart (‘I’d Rather Go Blind’). En wat te denken van de oude bluesman Buddy Guy, die zelf ook nog effe lekker los gaat op zijn gitaar. Het spel straalt niet alleen genialiteit uit maar ook heel veel plezier. En dat na al die jaren. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de CD, omdat Beck visueel weinig te bieden heeft. Het is de muziek die hem zo groot maakt, hoe mooi de opnamen vanuit de prachtige Hollywood Bowl ook zijn. Prachtig document voor zowel hen die Beck allang kennen, als voor hen die met zijn spel kennis willen maken.