Ixion - Return

Ixion - Return

Label : Finisterian Dead End | Archiveer onder doom metal

Pim B. : De release van ‘Return’ vindt exact tien jaar na de release van de eerste en enige demo ‘Through The Space We Die’ plaats. Om die reden heeft Ixion die demo in een gelimiteerde editie van 100 exemplaren opnieuw uitgebracht en hun label Finisterian Dead End zorgt voor de distributie. Op zich is dat wel leuk om de ontwikkeling van de band te beluisteren. Zeker als je, zoals ik, die demo niet kent. Ik ben wel bekend met de voorgaande twee albums van deze Fransen. En die albums vond ik erg geslaagd en zelfs origineel klinken. Dat gaat ook op voor dit nieuwe derde album waarop het trio weer lichtvoetige sfeervolle doom metal laat horen.

Zoals in mijn eerdere recensies te lezen was klinkt Ixion origineel omdat ze binnen hun doom metal ook invloeden uit New Wave en elektronische muziek verwerken. Daar is niets aan veranderd. Misschien dat ze zelfs wat andere invloeden toegevoegd hebben zoals uit post-rock en folk. Als geheel bevat de muziek soundtrack-achtige kwaliteiten. Ik hoor ook de nodige aanknopingspunten met de huidige synthwave scene, die ook bij fans van hardere muziekstijlen aanslaat. Denk maar eens aan een act als Carpenter Brut die op Roadburn van zich lieten horen. En juist daar slaat Ixion bruggen. Zij verstaan het om sfeervolle synthpartijen te verweven met doom metal. Ze slagen daar heel erg goed in al kan ik me ook voorstellen dat dit slechts voor een beperkt publiek interessant is. Maar als je openstaat voor acts die bepaalde kruisbestuivingen van stijlen weten te perfectioneren, dan zit je bij Ixion goed. Mijn zegen hebben ze.