Impureza - La Caída De Tonatiuh

Impureza - La Caída De Tonatiuh

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : De langverwachte tweede plaat van Impureza is een feit. ‘La Caída De Tonatiuh’ is hun debuut op Season Of Mist en komt er zeven jaar na ‘La Iglesia Del Odio’. De Franse band speelt brutale death metal met akoestische folk gitaren, ritmische flamenco akkoorden en Spaanse teksten.

‘Lamentos De Un Condenado’ is een drie minuten durende akoestische intro met een stukje clean gezongen tekst en is een voorbode voor wat nog komen moet. Daarna gaat de gas erop en is het duidelijk dat ‘La Caída De Tonatiuh’, vertaald ‘De Val Van Tonatiuh’, de Azteecse zonnegod, het niveau van Impureza’s vorige plaat vlotjes overstijgt. De inbreng van Florian Saillard, een tovenaar op z’n zes-snarige fretloze basgitaar, en zanger Esteban Martin met z’n gevarieerde vocalen, heeft daar zeker mee te maken. Nummers als ‘Otumba, 1520’, ‘Camino Hacia Mictlán’ en ‘Último Día Del Omeyocán’ zitten vol technische hoogstandjes van zowel de gitaristen als de drummer, terwijl er in ‘Abre-aguas’ en ‘La Llegada De Los Teules dan weer een lichte Behemoth-vibe zit. In elk nummer zijn de Spaanse invloeden duidelijk aanwezig met de nadruk op de vier instrumentale songs, waarvan de titeltrack veruit het beste is.

Allemaal zeer goed uitgevoerd, maar mij pakt het niet helemaal. De flow wordt te veel onderbroken door het flamenco geneuzel en de Spaanse riedeltjes komen al snel mijn oren uit, maar laat je niet inpakken door een stompzinnige en bekrompen geest als ik en neem gerust de tijd om ‘La Caída De Tonatiuh’ uitgebreid te checken.