Ice Age - Breaking The Ice

Ice Age - Breaking The Ice

Label : GMR Music Group | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Ice Age uit Gothenburg bracht in de tweede helft van de jaren tachtig een viertal demo’s uit, waarvan er weliswaar duizenden werden verkocht, maar een platencontract heeft de meidenband nooit weten te scoren en na voortdurende moeilijkheden met het management en enkele line-up wisselingen werd in 1990 de handdoek in de ring gegooid. In 2014 maakten zangeres en gitariste Sabrina Kihlstrand en bassiste Vicki Larsson na een kwart eeuw een frisse start met Ice Age. Op drums werd nieuwe drummer André Holmqvist gerekruteerd en sinds 2016 speelt ook de zus van Sebastian Ramstedt (Necrophobic), Linnea Landstedt gitaar bij Ice Age.

‘Breaking The Ice’ is het debuutalbum van de drie meiden en heer, waarbij er vijf nummers van de demo dagen opnieuw opgenomen zijn en vijf nieuwe composities op het album zijn beland. Openingsnummer ‘Fleet Street’ en het nummer ‘Instant Justice’ dateren van 1989 en ‘General Alert’, ‘Mental Disorder’ en het afsluitende nummer ‘A Case of Cerebral Death’ gaan zelfs helemaal terug naar 1985. Wie denkt dat Ice Age anno 2014 oubollig of achterhaalt klinkt heeft het mis. De heavy / thrash metal van Ice Age klinkt als een kruisbestuiving van moderne Megadeth en Holy Moses, frisse thrash met een flinke dosis melodie en een hoog herkenningsgehalte en zelfs enkele heuse meezingers. De spelvreugde spat er aan alle kanten van af en met elke draaibeurt werkt de plaat beter en beter. Het heeft Kihlstrand en Larsson bijna dertig jaar gekost om het ijs te breken, maar dat hebben ze met deze plaat dan eindelijk gedaan!