Hornwood Fell   - My Body, My Time

Hornwood Fell - My Body, My Time

Label : Avantgarde | Archiveer onder black metal

Job : Voor black metal begrippen is de muziek die hoorbaar is op ‘My Body, My Time’ vrij lastig te categoriseren. Hornwood Fell uit Italie is al sinds 2014 op de stevige black route, maar laat op de nieuwe plaat die in November uitkomt ook verrassend veel variatie en melodie horen, waar het laatste zich vooral uit in de cleane (!) zang. Het is een erg rare samenkomst – oude Immortal-achtige riffs met vrij droge clean zang eroverheen en hoewel dat laatste niet altijd even goed uit de verf komt, is dit een welkome toevoeging op al dat we al gehoord hebben.

Waar voorganger ‘Yheri’ nog wat meer vastklampte aan black metal archetypen (schreeuwen, ijzige productie en misantropie) laat ‘My Body, My Time’ dat weer een stuk meer los. De band lijkt zo met elke plaat een grote sprong vooruit te durven nemen. Nummers als het furieuze ‘Her Name’ en ‘Dark Cloak’ (waarop de laatste me niet meteen greep op zangniveau) maar ook opener ‘Run Through’ (waar oprecht pijnlijk aanvoelend geschreeuw terug de kop op steekt) en het dissonante ‘The Livid Body’ (waar ik zo nu en dan een black ’n roll gevoel bij kreeg) vlotten prima. Het tempo blijft er ook lekker in.

Hornwood Fell laat met ‘My Body, My Time’ horen dat experimenteren met de formule niet altijd slecht hoeft uit te pakken. Hoewel de rigoureuze omgooi van het roer met betrekking tot de vocalen hier en daar geforceerd voelt en een ijzige schreeuw hier en daar niet zou misstaan, is dit zeker de moeite waard voor elke black metal fan die wenst een half uurtje te ontsnappen aan de wouden van Noorwegen.