Gravity  - Noir

Gravity - Noir

Label : Apathia Records | Archiveer onder metalcore

Job : Als een ware kameleon stelt Gravity zich op binnen het metalcore genre. Meegaan met alle (en dan letterlijk alle) invloeden is voor de band geen moeite want mijn god, wat komt hier een hoop voorbij. De overtoon blijft altijd liggen op de groovy metalcore (djent) die we kennen van bands als Architects en Volumes, maar ik zal de rest van de invloeden even opnoemen: deathcore blastbeats in ‘Noir’, groove metal in ‘Le Premier Eclat’, prog in ‘Noctifer (de l’homme au loup)’ en nog wat slam in dat nummer, lompe gothic op ‘Noctifer (le porteur de nuit)’, melodeath op ‘Noctifer (demonarque I), brute black metal op ‘Noctifer (demonarque II)’... Moet ik doorgaan?

Zoals misschien in bovenstaande titels al op te lezen zijn er een aantal nummers met een flinke link naar elkaar, onder de titel ‘Noctifer’. Het zijn echter niet alleen die nummers die ertoe doen, want naast het grote hoofdmenu ‘Noctifer’ staan er nog een bups andere nummers op de plaat die dingen net anders aanpakken – het slepende ‘Dune’ met bijna opera-achtige zang van zangeres/schreeuwerd Emilie, het over-de-top gesynchroniseerde ‘Hyperion’ (met een van de meest catchy riffs die ik in lange tijden in metalcore heb gehoord) en het djentfestijn dat ‘La Derniere Empreinte’ heet zijn goede voorbeelden. Dit is zonder enige twijfel de metalcore plaat van de afgelopen weken, en is het niet vanwege de precisie in variatie, dan is het wel omdat hij ondanks de speeltijd van iets over een uur gewoon fucking lekker wegluistert. Ik metalcore in tijden niet zo avontuurlijk gehoord, en het feit dat het bestaat maakt me erg blij.