Adellaide - Flying High

Adellaide - Flying High

Label : Lions Pride Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Vanuit Brazilië komt het AOR gezelschap Adellaide. Met ‘Flying High’ brengt de band via Lions Pride zijn eerste volwaardige album uit. Het moet gezegd worden dat de band zijn zaakjes goed op orde heeft; mooi artwork, een goede, zuivere productie en de band musiceert met overtuiging en kwaliteit. Vooral gitarist Ale Nammur weet te overtuigen met goed en smaakvol gitaarwerk. Zoals in dit genre gebruikelijk zijn er drie ballads op het album terug te vinden.

Zoals ik eerder al aangaf weet Ale Nummar als gitarist te overtuigen, zijn gitaarsolo in het tweede nummer ‘Lion’s Den’ is errug lekker. ‘Nights In Japan’ bevat een korte saxofoonsolo, niet meteen mijn favoriete instrument, maar het past goed in het nummer. Al doet het simplistische oriëntaalse keyboarddeuntje het nummer wat minder goed. Met ‘Blind Love’ dient zich de eerste ballad aan van het album. Het muzikaal inleidende stuk is prima, maar helaas verzandt het nummer in een beetje zeurderig geheel om weer te orden afgesloten met een sterk muzikaal einde met een mooie gitaarmelodie. Met ‘Andrea’ levert de band in mijn ogen zijn beste nummer af, uptempo met wederom een mooi staaltje gitaarwerk (begint saai te worden…). Het niveau van de songs neemt naar het einde overigens toe. Nummers als ‘Talisman’ en ‘Learn To Live’ lijken meer te overtuigen. Ballad ‘Nothing Will Keep Us Apart’ is met afstand de sterkste, stevige, ballad. Het enige wat storend element op ‘Flying High ‘is voor mij het stemgeluid van zanger Daniel Vargas. Het is direct hoorbaar dat we hier niet met een zanger te maken hebben die Engels als moedertaal heeft. Qua zang valt er overigens niets aan te merken, laat ik daar duidelijk in zijn.

Aangezien Brazilië de bakermat van het voetbal is, wil ik Adellaide in dat opzicht vergelijken met een goede middenmoter in de competitie. Echte sterspeler van Adellaide is gitarist Nummar. Als hij niet behouden blijft denk ik dat Adellaide die extra kans op succes kan laten varen. Al met al voor de liefhebber zeker een album met wat sterke momenten, een luisterbeurtje waard.