Exarsis - New War Order

Exarsis - New War Order

Label : MDD Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met drie goede studioalbums en tours met grootheden zoals o.a. Onslaught, Artillery, Exumer, en landgenoten Suicidal Angels zijn de Griekse old-school thrashers van Exarsis geen onbekenden in de scene, en hebben in de afgelopen jaren een zekere naam en reputatie opgebouwd.

Onlangs verscheen de vierde langspeler van het kwintet, ‘New War Order’, waarmee de band niet alleen haar naam en reputatie verdedigt, maar deze ook waarmaakt. Gelukkig heeft het afwisselingsvirus, waar sommige old-school bands – die na het behalen van succes met het ouderwetse een moderne richting inslaan – aan lijden, Exarsis niet geïnfecteerd. De heren zijn trouw gebleven aan hun sound en stijl, maar hebben wederom wel vooruitgang geboekt en het kunstje verder geperfectioneerd. ‘New World Order’ is dan ook een logische voortzetting van diens voorganger, ’The Human Project’, en is een ouderwetse thrashfestijn in het straatje Nuclear Assault, Viol-lence, Toxic, Heathen, Lääz Rockit en soortgelijke geweldenaren.

Het geheel is behoorlijk uptempo en opgefokt, en gedurende veertig minuten worden de nekspieren aardig aan het werk gezet. Gelukkig heeft men er wederom voor gewaakt om niet constant op dezelfde tempo te spelen en komt met voldoende afwisseling om de boel staande te houden, zonder de agressieve vibe te verliezen. Op vocaalgebied switcht zanger Nick (die op de vorige plaat debuteerde) tussen agressieve zang en typische sirenes, maar begeeft zich dit keer nog vaker in de hoge regionen, waardoor de old-school feel wordt versterkt. Wel moet ik zeggen dat zijn hoge zang absoluut niet aan iedereen besteed is. Persoonlijk hou ik er wel van, maar wellicht doet de man, omwille van de band, er goed aan om een betere balans tussen het hoge en het agressieve te zoeken. Maar goed, dat is maar een mening en niet meer dan dat.

Verrassend of schokkend is ‘New War Order’ niet, maar daar gaat het ook niet om. Waar het uiteindelijk om gaat is het totaalgevoel, de hoorbare liefde voor thrash, het enthousiasme waarmee het geheel word gepresenteerd en uitgevoerd, en uiteraard kwaliteit. En dat is hier volop aanwezig. Kortom: wederom een sterk album van de heren en een aanrader voor de liefhebbers van onvervalste jaren tachtig thrash en crossover.