Absalem - Chaosvolution

Absalem - Chaosvolution

Label : Art Gates Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Ik snap dat het hip is om een meisje als death metal zangeres te hebben. Arch Enemy heeft de paden daarvoor geëffend. In veel gevallen klinkt het meer dan aardig en soms zelfs echt heel goed. Vaak zijn de zangeressen ook nog eens leuk om naar te kijken. Wat wil je nog meer?

Ook wanneer je als volgeling heel erg op de bekende Zweedse band lijkt kan ik daar zeker weten nog steeds van genieten. Dat is het geval bij het debuut album van het Spaanse Absalem. Zangeres Gin mag er ook zeker wezen, maar…ze moet d’r muil houden! Ze mag dan een lekker wijf zijn, zodra ze clean zingt komen alle vocale tekortkomingen pijnlijk aan het licht. Ze mist elke vorm van power en bereik die je mag verwachten. Resultaat zijn schelle vocalen die afgeknepen melodieën voortbrengen. Daarbij zit ze ook nog regelmatig op het randje van echt vals. En dat terwijl ze wel een vette grunt heeft. De passsages met grunt zijn dan ook best te genieten. Je hóeft niet clean te zingen om indruk te maken, maar als je het niet kan laat het dan vooral. Haar matige cleane zang doet afbreuk aan de rest van de muziek die niet eens zo slecht klinkt. Je kan dan op je klompen aanvoelen dat een ballad als ‘Over The Road’ geen pretje is. De muziek om dit album is feitelijk tamelijk braaf. Verwacht geen Arch Enemy achtige taferelen; het lijkt meer op een brute versie van de Guano Apes. Verwacht daarom geen duistere bruutheid en agressie. Natuurlijk dat dat er wel zo nu en dan in, maar de hoofdmoot is het zeker niet. Het album kent een redelijk lichtvoetig en frivole sfeer.

Hier had absoluut meer ingezeten wanneer ze of een andere zangeres zouden nemen of zich niet meer zouden wagen aan cleane zang. Eerlijk gezegd denk ik dat niemand hier op zit te wachten.