Cruachan - The Middle Kingdom

Cruachan - The Middle Kingdom

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Ferdi : Nu Hammerheart tegenwoordig Karmageddon heet, brengt het Valkenburgse label de ene na de andere titel uit de catalogus opnieuw uit. 'The Middle Kingdom' van Cruachan is zo'n heruitgave. Het origineel was in 1999 een redelijk maar niet spectaculair Keltisch folkalbum wat toch zo'n 10.000 keer de toonbank overging. In de afgelopen vier jaar heeft de slijtage behoorlijk zijn intrede gedaan: in deze tijd van Andy Sneap-producties klinkt 'The Middle Kingdom' tamelijk slap. De spartaanse productie, het iele gitaargeluid en de nadruk op folkinstrumenten (fluit, mandoline) zijn daar debet aan. Zangeres Karen Gilligan zorgt er bovendien met haar iele stemgeluid voor dat 'The Middle Kingdom' geen cd is die je voor je vermaak opzet.

Destijds heeft de band er goed aan gedaan om te zorgen voor veel variatie, maar dat kan niet verhelpen dat de cd achterhaald klinkt en spanning mist. Het is in dat opzicht jammer dat dit een nogal harteloze heruitgave is. Geen remastering, geen bonustracks. Het enige merkbare verschil is dat het boekwerk donkerder is gedrukt dan mijn originele exemplaar, waardoor afbeeldingen aan detail verliezen en tekst minder goed leesbaar. Een heruitgave die inferieur is aan het origineel? Dat kom je niet vaak tegen. Maar om het risico van afdwaling tot een minimum te beperken, het Salomonsoordeel: 'The Middle Kingdom' is een gemiddelde folk-plaat die alleen de diehards zal aanspreken. Gemiddelde metalfans kunnen deze heruitgave links laten liggen en gewoon wachten op de nieuwe cd van Elvenking.