Holy Terror - Total Terror

Holy Terror - Total Terror

Label : Dissonance Productions | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Het verhaal van Holy Terror begint in het midden van de jaren tachtig als gitarist Kurt Kilfelt Agent Steel verlaat om zijn eigen band te gaan starten. Hij vindt in zanger Keith Deen, gitarist Mike Alvord, bassist Floyd Flannary en ex-Dark Angel drummer Jack Schwartz de nodige gelijkgestemde zielen en de band Holy Terror is een feit. In 1986 wordt een eerste demo opgenomen, die heel veel indruk maakt in de underground scene en die er voor zorgt dat Holy Terror als één van de meest veelbelovende bands in de thrash metal scene wordt gezien.

Na de demo-release zijn er wat problemen met drummer Jack Schwartz en hij wordt dan ook spoedig vervangen door Joe Mitchell. Met deze line-up wordt er gestart met de opnamen van de debuut-plaat ‘Terror And Submission’, die in 1987 op de markt gebracht wordt. Ondanks de matige productie is dit debuut-album een waar meesterwerk geworden die iedere thrash metal liefhebber in zijn collectie moet hebben. Nummers als ‘Black Plague’, ‘Guardians Of The Netherworld’, ‘Distant Calling’ en ‘Tomorrow’s End’ zijn absolute klasse-tracks, maar eigenlijk geldt dat voor het gehele album. Beide gitaristen Kurt Kilfelt en Mike Alvord grossieren in de meest fantastische riffs en solo’s waaroverheen zanger Keith Deen zijn schreeuwerige vocalen heen kan leggen. Het sterke punt van Holy Terror is dat men zich niet te buiten gaat aan onnodige egotripperij, maar dat men een en ander weet te verpakken in fantastische thrash metal nummers, die ook heden ten dage nog staan als een huis. ‘Terror And Submission’ was in 1987 zonder meer één van de beste platen van dat jaar en is in mijn ogen een echte thrash metal klassieker.

Dat geldt overigens ook voor opvolger ‘Mind Wars’, die in 1988 het levenslicht zag. De verrassing was er natuurlijk enigszins af, maar productioneel was dit album een stuk beter waardoor de hierop aanwezige klasse-nummers veel beter tot hun recht komen. Luister maar eens naar ‘Debt Of Pain’, het titelnummer ‘Mind Wars’, ‘Do Unto Others’, ‘No Resurrection’ en ‘Christian Resistance’ en je zult het met me eens zijn dat Holy Terror thrash metal van de buitencategorie voortbracht. Ondanks het feit dat men twee thrash metal klassiekers had uitgebracht gebeurde er niet zoveel rondom Holy Terror en eind jaren tachtig kwam er een einde aan de veel te korte carrière van één van de beste thrash metal bands die er op deze aardkloot hebben rondgelopen. Kurt Kilfelt deed in 2005 nog een poging om de band opnieuw leven in te blazen, maar dat bleek niet echt levensvatbaar te zijn. In 2007 verscheen nog de dubbele verzamelaar ‘El Revengo’, waarbij op de tweede disc een aantal live-nummers te vinden waren (die later op vinyl als ‘Live Terror’ uitgebracht werd).

Dissonance Productions heeft de twee fantastische Holy Terror albums ‘Terror And Submission’ en ‘Mind Wars’ tezamen met ‘El Revengo’ (inclusief ‘Live Terror’) en een DVD met daarop shows uit Milwaukee (1988), Chicago (1988) en Anaheim (1988) nu als box-set onder de naam ‘Total Terror’ uitgebracht. Natuurlijk zijn de DVD-beelden niet van hedendaagse kwaliteit, maar dat neemt niet weg dat deze ‘Total Terror’ box een juweeltje is geworden die eenieder die de jaren tachtig US thrash een warm haart toedraagt in huis moet halen! Het geheel is bijzonder fraai vormgegeven en is een erg mooi eerbetoon aan één van de beste thrash bands ooit. Het is alleen jammer dat zanger Keith Deen, die in 2012 de oneerlijke strijd tegen kanker op slechts 56-jarige leeftijd verloor, dit niet meer mee kan maken….

Tracklisting:

CD1: Terror And Submission
1. Black Plague