Air Raid - Across The Line

Air Raid - Across The Line

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ik ben al fan van deze band sinds hun eerste officiële EP, ’Danger Ahead’ (2012). Sindsdien heeft de band met ’Night Of The Axe’ (2012) en ’Point Of Impact’ (2014) ook twee ontzettend sterke langspelers afgeleverd vol prachtige traditionele heavy metal in de stijl van collegae/landgenoten Ambush, Steelwing, Katana en consoorten, en uiteraard grootheden zoals Iron Maiden, Grim Reaper en vooral Judas Priest.

Ik keek heel erg uit naar deze derde langspeler, ‘Across The Line’, die zojuist – maar liefst drie jaar na ‘Point Of Impact’ – is verschenen. Met de voorgaande releases had de band mijn vertrouwen in hun al gewonnen, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat men zichzelf en mijn verwachtingen zó zou overtreffen als ze dat op ‘Across The Line’ doen. Mijn god, wat is dit een gaaf album geworden! De band heeft de muzikale koers nauwelijks aangepast en presenteert wederom traditionele heavy metal die rechtstreeks uit de 80s komt. Wat echter meteen opvalt met de opener ‘Hold The Flame’ is dat de neoklassieke, Malmsteen-invloeden die men op de vorige plaat introduceerde veel meer en dominanter aanwezig zijn.

In Fredrik Werner introduceert men een uitstekende nieuwe vocalist, die een lagere, rauwere, en een meer hardrock-georiënteerde stem heeft dan zijn twee voorgangers. Hij doet mij denken aan een kruising tussen Jeff Scott Soto, Jioti Parcharidis (Victory, ex-Human Fortress) en Schmoulik Avigal (o.a. ex-Picture). Zijn stem is niet alleen erg mooi, maar ook krachtig en geeft het geheel meteen een ander geluid, maar past bovendien perfect bij de muziek. Ook de nieuwe gitarist Magnus Mild (Majestic Dimension) is een aanwinst voor de band, en zorgt samen met gitarist/hoofdcomponist Andreas Johansson voor adembenemend gitaarwerk. Alles bij elkaar klinkt de band sterker dan ooit en ontzettend volwassen.

Elke song is een juweeltje op zich en het is bijna onmogelijk om een (paar) song(s) als uitschieter(s) te benoemen. Dit album kent simpelweg geen enkel zwak moment en dat is een statement op zich. Gedurende 37 minuten houdt de band je stevig in haar greep en doet je na afloop alleen maar verlangen naar meer! Het verslavingsgehalte is dan ook erg hoog, en u kunt er gerust op rekenen dat de plaat een lange tijd in uw speler blijft zitten. De plaat kent daarnaast een uitstekende productie die de ouderwetse charme van de muziek intact houdt, maar tegelijkertijd erg fris klinkt. Datzelfde geldt voor de muziek, want ondanks het feit dat dit één brok pure nostalgie is, klinkt de plaat geen moment oubollig of gedateerd. Kortom: een ijzersterke, tijdloze plaat en verplichte kost voor een ieder die zichzelf een heavy metal fan durft te noemen.