Evil Invaders - Feed Me Violence

Evil Invaders - Feed Me Violence

Label : Napalm Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Ik ken deze band al voordat ze hun eerste, uitstekende titleloze EP (2013) uit hadden en de podia op de kop zetten met hun ouderwetse, typische 80s speed metal in het straatje Exciter, Agent Steel, Razor, en recentere acts zoals het Italiaanse Asgard, Enforcer en Tyranex. Los van het feit dat men ontzettend energieke muziek maakte en dito shows weggaf, bestond de band uit een stel hoogst getalenteerde muzikanten. Met het debuut ’Pulses Of Pleaure’ (2015) maakte het kwartet haar naam en reputatie meer dan waar, en zette zich keihard op de kaart. Ik keek dan ook heel erg uit naar de tweede langspeler, die zojuist is verschenen.

Godverdomme wat is deze ‘Feed Me Violence’ een tof plaatje geworden. Op de ’In For The Kill’ EP die vorig jaar verscheen bewees de band dat ze zich muzikaal niet lieten beperken, maar tegelijkertijd trouw bleven aan hun sound en stijl. En dat is precies wat dit album is geworden. De band heeft keihard vastgehouden aan hun 80s speed metal roots en, nog belangrijker, is ondanks het gebrek aan originaliteit en vernieuwing erg herkenbaar. En het knappe is dat het allemaal geen seconde oubollig of gedateerd klinkt. De nummers staan traditiegetrouw bomvol magnifieke, ultrasnelle maar vooral pakkende riffs en eveneens aanstekelijke solo’s, ondersteund door een donderende ritmesectie, en uiteraard de maniakale, hoge, en opgefokte zang van vocalist, gitarist en bandleider Joe.

Wat hier opvalt is dat men regelmatiger gas terug neemt en hier en daar – en vooral voor Evil Invaders-begrippen – zelfs ietwat progressief te werk gaat. Maar schrik niet van het woordje “progressief”, want dit is nog altijd op en top metal, en energie en agressie zijn te allen tijde de sleutelwoorden. Wat daarnaast opvalt is dat de traditionele heavy metal invloeden, en met name de NWOBHM, nog meer ruimte hebben gekregen, wat zich vooral uit in de gitaren. Het gitaarwerk op dit album is dan ook nog adembenemender dan voorheen, en sowieso heeft de band op alle fronten enorme vooruitgang geboekt. Voor een kleine 35 minuten houdt het kwartet je op het puntje van de stoel, zet de nekspieren constant aan het werk, en weet zelfs met regelmaat de nodige kippenvel op je lijf te toveren. En na afloop doen ze je alleen maar verlangen naar meer!

Dit is echt zo’n band waarbij de liefde, enthousiasme en het welbekende vuur duidelijk aanwezig is. En nogmaals, niet alleen hebben ze het hart op de juiste plek, maar zijn ook ontzettend getalenteerd en werken zich hard naar de top. ‘Feed Me Violence’ is nog een keiharde bewijs. Luister ook naar de fantastische productie die lekker traditioneel, maar tegelijkertijd ook erg fris en vooral krachtig klinkt, en kijk naar het gave cover artwork. Wat wil je nog meer? Dit is een gewoon must voor liefhebbers van traditionele heavy/speed en thrash metal.