GumoManiacs - By Endurance We Conquer – Demons & Damnation

Label : Ghost Town Noize | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het Duitse GumoManiacs zijn wellicht niet een van de bekendste thrashlegioen die er is, maar de band heeft tot nu wel een drietal goede albums uitgebracht. Anno 2017 bestaat de band tien jaar en dat wordt gevierd met, jawel, een dubbel-cd bestaande uit twintig nieuwe songs, samen goed voor een dik tachtig minuten aan muziek.

Volgens het bijgesloten infovelletje moet ‘By Endurance We Conquer – Demons & Damnation’ een ode zijn aan drie decennia thrash, en na het horen van deze dubbelaar kan ik dat alleen maar beamen. Het eerste schijf ‘Demons’ staat vooral in het teken van pure, ouderwetse thrash en bovendien pure agressie. De nummers zijn relatief kort en de snelheid ligt vrij hoog. In slechts 33 minuten raast de band door een tiental ouderwetse thrashers heen die de extremere varianten van het genre vertegenwoordigen. Dit is een kleine brok pure thrash die alles bevat wat dit genre voor mij zo interessant maakt. Snelle, scherpe, pakkende riffs, een punky “fuck-all” attitude, schreeuwerige maar doch cleane zang en een overall opgefokte sfeer. Heerlijk!

Op het tweede schijf, ‘Damnation’, gaat de band iets ingetogener te werk en ligt de nadruk niet alleen op stevige mid-tempo tonen waarbij melodie een grotere rol speelt, maar ook op een ietwat modernere benadering. Gelukkig heeft men die ultra zware en lagen tonen, alsmede die irritante breaks en halfbakken grunts (die oh zo populair zijn tegenwoordig) achterwege gelaten, en is het geheel nog altijd op en top thrash. U begrijpt wat ik bedoel. Op deze cd laat de band simpelweg een andere kant van zich horen, en bewijst bovendien veel meer in hun mars te hebben dan alleen maar beuken. En begrijp me niet verkeerd, want ook hier gooit men af en toe de remmen flink los en gaat met vol gas er tegenaan. Alhoewel deze tien songs op muzikaal en technisch niveau meer te bieden hebben, spreekt de ouderwetse aanpak en het algehele gevoel van ‘Demons’ mij persoonlijk veel meer aan. Maar goed, dat is nu eenmaal een kwestie van smaak en verandert niks aan het feit dat de Maniacs met een stel sterke, goed-gecomponeerde en prima uitgevoerde songs zijn gekomen, die dankzij de fantastische productie van bassist Robert “Hubi” Hofmann er extra hard uitknallen. Alles bij elkaar opgeteld is ‘By Endurance We Conquer’ dan ook een absolute aanrader voor degenen die niet genoeg krijgen van het genre. En het wordt ook eens tijd dat de band eindelijk het respect en de erkenning krijgt die ze verdient. Thrash ‘til Death!