Jag Panzer - The Deviant Chord

Jag Panzer - The Deviant Chord

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Onbekend bij de meesten, een cultstatus bij een select groepje; scene veteranen Jag Panzer zijn zo een band. Ik behoor duidelijk tot de tweede categorie. Deze band heeft gewoon een bepaalde charme waar je als heavy metal fan niet omheen kan. Zijn het die meesterlijke riffs en prachtige solo’s? De sfeer en het gevoel die ze opwekken? Zijn het die aanstekelijke zanglijnen, of is het die magnifieke zang van metalguru Harry “The Tyrant” Conklin die deze band zo bijzonder maken? Ik denk al dat bij elkaar opgeteld, en ook het feit dat men zich nooit iets heeft aangetrokken van de rest van de scene en altijd haar eigen ding heeft gedaan verdient absoluut respect.

Zes jaar (waaronder zelfs twee jaar uit elkaar te zijn geweest) na de laatste langspeler, ’Scourge Of The Light’, komen gitarist/bandleider Mark Briody en zijn mannen met een nieuw album, ‘The Deviant Chord’. Over deze plaat kunnen we aardig kort zijn, want dit is gewoon typisch Jag Panzer, maar wel Jag Panzer op zijn best. Laat ik het maar zo zeggen: dit is voor mij het beste album sinds het legendarische debuut, ‘Ample Destruction’ uit 1984. In vergelijking met de meeste albums van de band ligt de nadruk hier veel meer op traditionele heavy/power metal. En hey, wie ben ik om daarover te klagen? Over algemeen heeft ‘The Deviant Chord’ voor mij dezelfde kracht, energie, vastberadenheid en jeugdige enthousiasme die het debuut had, en dat met de muzikale en technische vaardigheden die de heren vandaag de dag bezitten. Naast de sfeer en het gevoel van ‘Ample Destruction’ doet het materiaal op ‘The Deviant Chord’ mij vooral denken aan het snellere en stevigere werk op ‘The Age Of Mastery’, en bij vlagen aan de snellere songs op ‘Thane To The Throne’. Kortom; op en top metal! Wat hier op instrumentaal gebied gebeurt is simpelweg magnifiek. Vooral het gitaarwerk is adembenemend. En tja, Harry Conklin… wat kunnen we nog over de beste man zeggen, behalve dat hij nogmaals bewijst één van de beste vocalisten in de metal geschiedenis te zijn, en dat hij regelmatig voor kippenvel momenten zorgt met zijn stem en performance?

Zoals gezegd is dit een typische Jag Panzer plaat, en dat staat gelijk aan veelzijdigheid, wat tevens betekent dat we de nodige prog-invloeden tegenkomen, alsmede melodieuze, slepende stukken en een echte ballade (‘Long Awaited Kiss’). Alles bij elkaar is ‘The Deviant Chord’ echter een volwaardige heavy en U.S. power metal plaat met een heerlijk ouderwetse charme, maar ook een tijdloos karakter. Een absolute aanrader.