Lucid Dreaming - The Chronicles Pt. II

Lucid Dreaming - The Chronicles Pt. II

Label : STF Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Muziek heeft voor mij alles met gevoel en stemming van het moment te maken. En waarschijnlijk was ik destijds niet in zo een beste stemming, want na het opnieuw beluisteren van het debuut, ’The Chronicles Pt. 1’, van het Duitse Lucid Dreaming (het project rondom Elvenpath gitarist Till Oberboßel) moet ik eerlijk bekennen dat ik die plaat destijds veel te kort heb gedaan! Het gebeurt niet vaak, maar in dit geval moet ik mijn mening behoorlijk herzien, daar het album toch best een aangename power metal release is, en er van de destijds genoemde middelmaat niet geen sprake is. De plaat had dan zeker een aantal punten meer verdiend.

Maar goed, nieuwe plaat, nieuwe kansen. Vier jaar na de release van het eerste deel van het verhaal (gebaseerd op ‘The Chronicles Of Prydain’ boeken van fantasyschrijver Lloyd Alexander), komt Oberboßel met de opvolger. Op de tweede deel van ‘The Chronicles’ gaat men min of meer verder waar het debuut ophield, en komt wederom met melodieuze, dromerige, epische en folky power metal. Tegelijkertijd heeft men gekozen voor een stevigere en meer rechttoe rechtaan aanpak, waardoor het geheel minder clichématig klinkt en – ondanks het zeer beperkte inzet van keyboards – juist epischer. De nadruk ligt hier bovendien op epische mid-tempo stukken en minder op snelle power metal. Begrijp me echter niet verkeerd, want met songs zoals ‘Man Of The Land’, ‘Judgment Day’, en ‘The Fate Of Fools’ heeft de plaat een aantal heerlijke uptempo power metallers. De folk-invloeden, wat vooral in de zanglijnen naar voren komt, zijn daarentegen duidelijker aanwezig. Wat dat betreft doet men hier vaak denken aan Blind Guardian. Echter doen de riffs, het algehele gitaargeluid en vele zangmelodieën vooral denken aan Rebellion (ten tijde van de ‘The History Of The Vikings’ trilogie). Door de betrokkenheid van ex-Rebellion (en huidige Accept-gitarist) Uwe Lulis – die tevens verantwoordelijk is geweest voor de productie – is dat echter niet echt wonderlijk.

Los van de verschillende vocalisten – waaronder Alexis Warnabot (Hürlement), Leo Stivala (Forsaken), Jvo Jumly (ex-Emerald), Dragutin Kremenovic (Elvenpath), Marco Concoreggi (Dexter Ward) en Jutta Weinhold (Zed Yago) – is ‘The Chronicles Pt. II’ over algemeen ook muzikaal gezien een stuk afwisselender uitgevallen dan het debuut. Daar de tempo over algemeen lager is en de songs veel meer tempo- en stemmingswisselingen bevatten is de nieuweling wel iets moeilijker te verteren dan diens voorganger. De plaat heeft daarom meerdere luisterbeurten nodig om zich meer te openbaren. Na een aantal draaibeurten vallen de stukken van de puzzel veel beter in hun plaats en komen de goeddoordachte composities beter tot hun recht. Alles bij elkaar laat ‘The Chronicles Pt. II’ een stap vooruit zien en is een goed album, die de fans van fantasy power metal zeker een kans moeten geven.