Pänzer - Fatal Command

Pänzer - Fatal Command

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Panzer, voorheen ook wel “The German Panzer” genoemd, begon als een project rondom zanger/bassist Schmier (Destruction), gitarist Herman Frank (Victory, ex-Accept) en drummer Stefan Schwarzmann (o.a. ex-Accept) met als doel om echte metal te doen herleven. Het eerste resultaat was het sterke ’Send Them All To Hell’, waarop de band precies datgene deed wat beloofd was. In 2016 stapte Frank echter op om zich op zijn soloband te concentreren. Een vervanger werd gevonden in het Zwitserse V.O. Pulver (o.a. Gurd, Poltergeist), maar er werd ook meteen een tweede gitarist in dienst genomen; Hammerfall’s Pontus Norgren. Met een internationaal line-up is “The German” weggelaten en gaat men nu verder als Pänzer.

Bijna drie jaar na het debuut komt de band deze maand met het tweede wapenfeit, ‘Fatal Command’. Muzikaal is er weinig veranderd sinds het debuut, en in veel opzichten gaat men op dezelfde voet verder. In vergelijking met ‘Send Them All To Hell’ is ‘Fatal Command’ echter een meer traditionele metal plaat geworden. En met tegenwoordig twee gitaristen in de gelederen, en met de oorspronkelijke idee om echte heavy metal doen te herleven in het achterhoofd, zal het u niet verbazen dat deze plaat nog meer gitaar-georiënteerd is. Met Schmier in de band zijn de thrashinvloeden uiteraard onvermijdelijk, maar over algemeen hebben we hier toch veel meer traditionele heavy metal dan voorheen.

En tja, wat kunnen we nog meer zeggen over deze plaat? Met een line-up zoals deze kan er weinig misgegaan en deze veteranen hebben allang bewezen dat ze dondersgoed weten hoe echte metal moet klinken. Deze plaat is dan ook een Walhalla van krachtige, scherpe riffs, aanstekelijke gitaarmelodieën en mooie solo’s, pakkende zanglijnen, stevige rockers, melodieuze passages, en uptempo, thrashy nekbrekers. Schmier klinkt uiteraard gewoon als Schmier en zijn stem zorgt er voor dat het geheel, ondanks de enorme lading melodie, toch nog behoorlijk boos en opgefokt klinkt; precies zoals we dat graag van de mannen horen. U hoeft dan ook niks nieuws of wereldschokkends verwachten, maar gewoon lekker oprechte en bovenal pure (heavy) metal, die ondanks haar ouderwetse karakter fris en actueel klinkt. Net zoals diens voorganger is ook ‘Fatal Command’ een behoorlijk veelzijdig plaatje geworden waardoor die niet snel verveelt, en voldoet ook op geluidstechnisch en visueel niveau aan de eisen. Kortom; gewoon een lekkere metal album.