Taphos Nomos / Urðun - R.I.P.

Taphos Nomos / Urðun - R.I.P.

Label : Blood Harvest | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Split cd

Koen S. : 'R.I.P.' is een split album tussen de death metal bendes Taphos Nomos en Urðun. Beide bands bestaan nog niet echt lang en hebben nog geen langspeler op hun palmares, zodat we het voorlopig moeten doen met enkele demo’s en deze split.

De bijdrage van Taphos Nomos uit de Verenigde Staten heet ‘Rarely Investigated Phenomena’ en bestaat uit drie nummers en deze zijn van het slomere sloopwerk uit de oude school. Zij maken in elk van hun songs gebruik van een duistere intro die pure verdoemenis uitstraalt. Gortdroge death metal met een nette productie, gezien het genre dat men speelt, loodzware gitaren en beukende drums. De vocalen zijn van uitstekende makelij en worden waargenomen door ‘Mountain Of Doom’ terwijl zijn diepe grunt meermaals ondersteund wordt door de andere bandleden. ‘Arboreal Entombment’ is een doomy death metal song, ‘Autocannibalism Beneath the Avalanche’ lijkt op dezelfde manier verder te gaan, maar het onderscheidt zich door z’n dissonante en licht progressieve karakter en ‘Lightning Stroke Obliteration’ is een up tempo kraker die in je hoofd blijft zitten.

Het Urðun gedeelte, ‘Rigorously Intensified Putrefaction’ bestaat uit zes barbaarse death metal klompen die weinig variatie bieden, maar daar is het Urðun juist helemaal om te doen: zij willen enkel de jaren negentig doen herleven. De productie bij Urðun is veel zompiger en niet afgelikt. Het lijkt alsof de vier muzikanten hun deel live in de studio hebben opgenomen. Het slijmerige gerochel van Skaðvaldur klinkt soms ver weg, het geheel lijkt soms een beetje slordig en met de Autopsy cover ‘Charred Remains’ laat Urðun duidelijk merken waarom zij hier zijn. Een zeer geslaagde plaat met voor iedereen wat wils van twee bands om vanaf nu wat korter op te volgen!