Inverted Serenity - As Spectres Wither

Inverted Serenity - As Spectres Wither

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Wie van avontuurlijke, licht progressieve en technische death metal houdt, moet Inverted Serenity uit Manitoba, Canada eens uitchecken. Met ‘As Spectres Wither’ brengt de band inmiddels al zijn derde langspeler uit, maar op de één of andere manier wist dit viertal nog niet eerder bij onze redactie door te komen. Een kleine surftocht over het worldwideweb naar informatie over de band bij collega ezines leert dat we bij Lords of Metal niet de enigen zijn die de band deze maand voor het eerst onder de loep mogen nemen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Op ‘As Spectres Wither’ krijgen we een gevarieerde mix van technische death metal, progressieve metal, groove metal, thrash en post-black metal voorgeschoteld. Nummers van tussen de vijf en zes minuten lang, die boordevol avontuurlijke en speelse ideeën zitten, veel tempowisselingen, meeslepende riffs en melodieuze solo’s die je op het puntje van je stoel doen zitten. Een echte luisterplaat om helemaal in op te gaan. En elke keer dat je de plaat beluisterd ontdek je weer nieuwe dingen in de muziek van Inverted Serenity. Progressief staat vaak ook voor ontoegankelijk, maar dat is in het geval van Inverted Serenity niet het geval, want de band grooved er flink op los. De zang wordt gedeeld tussen beide gitaristen en de bassist en klinkt over het algemeen lekker agressief, bijvoorbeeld in de eerste seconden van het nummer ‘Mechanical Gods’. In ditzelfde nummer en in ‘Cornerstones’ wordt ook heldere zang gebruikt, wat bij mij voor enige verwarring zorgde. Verwarring omdat ik dat even niet zag aankomen. Vanuit het niets opeens een helder zangstem, het hoort er blijkbaar allemaal bij. Inverted Serenity doet gewoon wij zij zin in hebben. ‘As Spectres Wither’ is een fijne progressieve death metal plaat waar heel veel luisterplezier aan te beleven valt.