Moonsorrow - Suden Uni

Moonsorrow - Suden Uni

Label : Spinefarm | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: Re-release

Carl : Ik ben eigenlijk nooit zo weg geweest van de muziekstijl die Moonsorrow speelt, namelijk de zogenaamde viking metal (folklore, celtic). Het is me allemaal net even te vrolijk. De feestelijk sfeervolle melodielijnen van de keyboards zorgen er vaak voor dat ik enorm in de lach schiet. Ik kan die muziek vaak niet serieus nemen. Intro's van wapen gekletter en vluchtende dorpelingen, hoi-hoi toestanden en holadijee-polka muziek. Nee, het is werkelijk niet aan mij besteedt. Accordeons!!! Dit alles neemt niet weg dat 'Suden Uni' van Moonsorrow een goede plaat is. De productie van deze heruitgave staat als een huis. De muziek klinkt erg helder. Deze heruitgave bevat een nieuw jasje, een extra track en een veertig minuten durende bonus DVD. En dit alles moet het publiek verleiden tot het aanschaffen van deze debuut CD uit 2001. Ik ben werkelijk benieuwd of de fans dit zullen slikken. Het schijnt dus werkelijk een nieuwe trend te zijn binnen de metal. Bands als Finntroll en Moonsorrow weten dus wel de trend te zetten. Andere bands als Viking Metal Myth of Einherjer zijn hier ook al een tijdje mee bezig. Vooral landen als Finland of Zweden weten dit soort bands voort te brengen. Die noorderlingen sporen af en toe echt niet.

Nog even wat bandinfo. De bandleden komen dus uit Finland. Hun namen zijn over het algemeen onuitspreekbaar, net als de titels van hun composities. Daar begin ik dus niet aan. Wat ik wel kan vertellen is dat alle vaste bandleden ook in andere bands spelen (Finntroll, Amoral, Gorewinter, Chaosbreed). Ik kon me herinneren dat Finntroll erg veel succes had op n van hun optredens in Nederland, dus kan ik me voorstellen dat er een markt voor deze stijl van muziek is. Zoals ik aan het begin van deze review al zei is deze muziek niet aan mij besteedt. Toch denk ik dat deze cd een goede bijdrage aan het genre heeft geleverd in 2001. Het opleven van dit zelfde genre is waarschijnlijk de reden voor de heruitgave van deze cd. Oubollige metal, ik kan er maar niet aan wennen.