Imperialist - Cipher

Imperialist - Cipher

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Wilco : Soms kom je albums tegen waarvan je hoort dat het goed gemaakt is, maar die je maar niet raken. Bij het debuut album van de Amerikaanse black metal band Imperialist overkomt me dat dus. Ik hoor best dat er mensen aan het werk zijn die weten hoe degelijke black gemaakt moet worden, maar nergens raak ik echt onder de indruk van de muziek. Natuurlijk zoek je dan naar oorzaken. Een paar mogelijke redenen heb ik wel gevonden. Wellicht komt het door ze eenzijdige vocalen. Hoewel duister en overtuigend is er van enige variatie geen sprake. Wellicht komt het door het feit dat het tempo op 75% van het album hetzelfde is. Wellicht komt het omdat er geen echt memorabele uitschieters op het album te vinden zijn. Wellicht komt het omdat de songs redelijk onderling inwisselbaar zijn. Wellicht komt het door het te kort aan herkenbare passages. Wellicht komt het door het feit dat echte gemeende agressie ontbreekt. Wellicht komt het door het feit dat de typische scherpe, fraaie black leads grotendeels ontbreken. Het zou ook wel eens veroorzaakt kunnen worden door een combinatie van bovenstaande aanleidingen bedenk ik me ineens.

Begrijp me niet verkeerd…dit is geen verkeerd album. Ik ben alleen zo verwend dat ik erg kritisch geworden. Dit album is prima black metal, maar niet bijzonder genoeg om nog op te vallen. Dit is zo’n album dat absoluut niet storend is, maar ook niet uitnodigt om vaker beluistert te worden. Uitzondering op dit alles is overigens ‘Mercurian Dusk’ waarin alle genoemde redenen niet van toepassing zijn. In deze song laten ze horen wel goed te weten hoe het moet. Hopelijk zetten ze die lijn door op het volgende album.