Horrified - Allure Of The Fallen

Horrified - Allure Of The Fallen

Label : Shadow Kingdom Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na ’Descent Into Purity’ (2014) en het briljante ’Of Despair’ (2016) is het Engelse Horrified terug – en hoe. De eerste minuut van ‘Allure Of The Fallen’ zou je misschien nog op het verkeerde been kunnen zetten en je doen twijfelen of je niet per ongeluk een melodieuze doom band hebt aangezet. Dan komt de hese, grauwende stem van Dan Alderson om de hoek geslopen en zet Horrified een versnelling in en je weet direct weer dat je echt met de unieke Horrified sound te maken hebt.

De mix van melancholische, naargeestige death/black en melodieuze death, met hier en daar een swingende, catchy versnelling, of juiste een meer zware, soms zelfs doomy aanpak is net als op ‘Of Despair’ grandioos. De band pakt de op die voorganger gelegde lat met overtuiging beet en legt ‘m nog weer een tikkie hoger. Waar ik over ‘Of Despair’ al juichende vergelijkingen met Dissection en Edge Of Sanity maakte, blijven die bands wat mij betreft gelden als belangrijke invloeden. Op ‘Allure Of The Fallen’ slaagt Horrified er echter in om die sound nog meer eigen te maken. Het resultaat? Episch, melodieus, majestueus, groots, overweldigend, verzwelgend, gruwelijk. Absolute topper.

Minpuntjes? De productie had – net als bij ‘Of Despair’ misschien nog net wat krachtiger, wat voller gekund. De lekker knorrende bas krijgt meer ruimte dan op ‘Of Despair’, maar de zang staat wat mij betreft nog altijd wat te zacht in de mix. Aan de andere kant: de sound waar Horrified voor kiest biedt veel ruimte aan de gitaren om hun hoofdrol op te eisen – wat ze vervolgens ook doen. En je kunt zeggen wat je wilt, dit is in elk geval geen dichtgesmeerde dertien-in-een-dozijn productie. Dus dat minpuntje…. Weet je wat, streep maar gewoon door. ‘Allure Of The Fallen’ is een absolute top plaat en verplichte kost voor iedereen die z’n death(/black/doom) wel wat avontuurlijker lust! Jaarlijst materiaal!