Forsaken - Pentateuch

Forsaken - Pentateuch

Label : Mighty Music | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het is alweer enige tijd geleden dat we nieuwe muziek van Forsaken te horen krijgen. Het laatste wapenfeit is de split 12” met het Finse Fall Of The Idols uit 2010. De bandleden hebben echter niet stilgezeten. Drummer Simeon Gatt bracht in 2013 een eerste release uit met zijn andere band Dawn Of Anguish. Gitarist Sean Vukovic bracht met zijn band Norm Rejection in 2011 een EP uit en een volledig album in 2015. Bassist Albert Bell was flink in de weer met Nomad Son waar in 2010 en 2013 albums van uitkwamen en daarnaast bracht hij ook nog twee soloalbums uit onder de naam Albert Bell’s Sacro Sanctus. Zanger Leo Stivala begon de band Wolven Hour waarvan we ook snel materiaal kunnen verwachten. Deze activiteiten kunnen ermee te maken hebben dat we vrij lang op een nieuw Forsaken album moesten wachten. Maar goed, geduld is een schone zaak en met ‘Pentateuch’ komt het viertal uit Malta met een prima album op de proppen.

Dit vijfde album is tevens het eerste album wat de band voor het Deense Mighty Music heeft opgenomen. De vorige releases kwamen nog bij I Hate Records uit. Op ‘Pentateuch’, dat qua teksten over de eerste vijf boeken van het Oude Testament handelt, laat Forsaken weer een machtig staaltje epische doom metal horen. Wat mij vooral opvalt, is de productie. Ten opzichte van voorgaande albums en ook andere bands binnen dit genre klinkt deze nieuwe echt onwijs heavy. Dat is een goede zaak vind ik, want hiermee onderscheidt Forsaken zich. De zware baslijnen van Bell vormen een zeer goede basis met de drums van Gatt. Vucovic zorgt met zijn ritmegitaar voor een extra dosis heaviness. Dat vormt voor hem een goede basis om te excelleren met zijn solo’s en hij laat nog ruimte over voor Stivala om zijn zangkwaliteiten te laten horen.

Qua composities heeft de band ook alles uit de kast gehaald wat een fraai geheel vormt. Een song als ‘Primal Wound’ laat dat prima horen met het upbeat karakter. Echt zo’n track waar je lekker op kunt bangen terwijl het kippenvel op je armen staat door het fantastische spel van de heren. De overige tracks zijn over het algemeen wat langzamer met het 15 minuten durende ‘Apocryphal Winds’ als uitsmijter. Het album duurt een klein uur maar is voorbij voor je het weet. Dat geeft aan dat je gewoon met een erg interessant album te maken hebt. De band heeft ook leuke elementen toegevoegd die het luistergenot alleen maar ten goede komen. Elke luisterbeurt ontdek je wel iets tofs, van een gave lick tot vrouwenvocalen (zoals in ‘Serpent Bride’). Met ‘Pentateuch’ bewijst Forsaken tot de absolute top te horen!