Fleshkiller - Awaken

Fleshkiller - Awaken

Label : Indie Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Fleshkiller is een Internationale death metal band, die gestoeld is op muzikanten die allemaal al een flink stukje verleden met zich meedragen. Andreas Skorpe Sjøen (Umpfel) zit op de drumkruk en vormt samen met bassist Ole Vistnes (Extol, Shining, Tristania) de ritmesectie. Meest opvallende namen in Fleshkiller zijn Elisha Mullins (The Burial, ex-A Hill To Die Upon) en Ole Børud (Extol, Schaliach).

Fleshkiller speelt death metal met een enorme vleug progressieve rock. Je komt op ‘Awaken’ dus zeker geen old school death tegen, maar death metal dat veel raakvlakken kent met het eerdere werk van de bandleden, vooral recent Extol. De invloed van Ole Børud - verantwoordelijk voor alle nummers - is dan ook duidelijk op het album terug te horen. De tien tracks bestaan stuk voor stuk uit unieke, innovatieve riffs, kennen een zwaar, technisch karakter, herbergen veel melodie en staan volop afwisseling (‘Evil Eclipse’). De tracks bevatten daarnaast ook allemaal rauwe vocalen van Mullins, maar je komt ook geregeld zuivere vocalen van Børud tegen. Nu heb ik echt helemaal niets tegen zuivere vocalen, maar de harmonieën (wie zei daar ‘Yes’?) zorgen zo nu en dan (‘Wisdom’, ‘Secret Chambers’, ‘True Image’) voor een flinke frons. Ik kan het niet beter omschrijven dan dat met hun zoetsappigheid voor mij de balans volledig op zijn kop wordt gegooid en interessante tracks mij plotsklaps toch wat tegen gaan staan. Doodzonde, want het muzikale wat geboden wordt, is veelal boeiend en zeer uitdagend.

‘Awaken’ is een fraai debuut album, dat vol originele death metal staat. Voor mij persoonlijk kennen een paar tracks, dankzij de vocalen, een wat vreemde twist en gaan ze me tegen staan. Maar als dat voor jou geen enkel probleem is, kun je met een gerust hart 5 tot 10 punten bij mijn beoordeling optellen en zou dit album van Fleshkiller zomaar hoge ogen kunnen gooien in menig jaarlijstje.