Exhumed - Death Revenge

Exhumed - Death Revenge

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : We zijn een eind verwijderd van de debuutplaat van Exhumed, die eind vorige eeuw verscheen. Een deel van de huidige Exhumed fans was toen nog niet eens geboren. Sinds de release van ‘Gore Metal’ (1998) heb ik de band altijd met interesse gevolgd en één van de dingen die je Matt Harvey (zanger/gitarist) moet nageven, is dat de man altijd op zoek is geweest om zichzelf en Exhumed opnieuw uit te vinden. Vooruit, zonder echt enorme stijlwijzigingen en redelijk binnen de genre lijntjes, maar toch.

Ook op ‘Death Revenge’ doet Exhumed weer iets nieuws – althans, nieuw voor Exhumed. ‘Death Revenge’ is namelijk een conceptplaat, de eerste conceptplaat in de discografie van het kwartet. De dertien nummers (waaronder een intro en twee muzikale interludes) spelen zich af in Edinburgh in 1820 en gaan over grafschennis en het verkopen van de lijken van moordslachtoffers aan patholoog anatomen. De teksten zijn erg tof en het verhaal, plus het feit dat de drie vocalisten allemaal een eigen character vertolken, naast een narrator, zorgt dat het conceptuele en verhalende element bijna een King Diamond-esque kwaliteit heeft. Oi, ik zei bijna, King fans… En ja, de King doet alle characters zelf, jaaahaa… Ruuustaaaaaagh!

Afijn. Muzikaal is ‘Death Revenge’ behoorlijk in het straatje van Exhumed, waarbij ik nu maar eens de eeuwige vergelijkingen met genregenoten achterwege ga laten. Wel interessant om te vermelden is dat de band net weer wat meer opschuift richting de grindcore van weleer, iets dat wellicht te maken heeft met de terugkeer van bassist / vocalist Ross Sewage, die er in de begindagen van Exhumed ook bij was. Hoewel: Harvey schrijft nog altijd verreweg de meeste songs, dus de invloed van de terugkeer van Ross Sewage op het materiaal moet ik waarschijnlijk ook niet overdrijven.

Hoe het ook zij, op deze “pas” zesde langspeler van de band horen we weer een Exhumed in topvorm: bruut, pakkend, herkenbare songs, swingend, hakkend, zagend, grauwend, groovend en timmerend, met hier en daar een solo en uitstekende dual/triple vocalen. Dus… De nieuwe Exhumed. Voor fans van: Exhumed! Uitstekende death/grind release!