Europe - Walk The Earth

Europe - Walk The Earth

Label : Hell & Back Recordings | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : De Zweedse band Europe doet het beduidend beter dan het clubje corrupte politici met als ‘taak’ het leiden van de EU. Vorige maand konden we een avondje ‘toen en nu’ beleven met de dvd ’The Final Countdown 30th Anniversary Show – Live At The Roundhouse’, op twintig oktober komt Joey Tempest en co met nieuw werk. ‘Walk The Earth’ werd net als voorganger ’War Of Kings’ opgenomen met Dave Cobb (o.a. Rival Sons) als producer, ditmaal zelfs in de legendarische Abbey Road studio.

En daar doken de heren gretig de kelder in waar vintage materiaal staat opgestapeld tot tegen het plafond. De tien songs op ‘Walk The Earth’ hebben dan ook een uitgesproken organisch geluid, met gulzig gebruik van Mellotron, Hammond orgel en Nord piano. Niet dat we nu de fantastische gitaarsolo’s van John Norum moeten missen, verre van. In elke song valt er wel wat moois uit zijn instrument op te snuiven, want zoals we weten is zijn bluesgerichte stijl sensitief en weergaloos. Het album vangt al heel indrukwekkend aan met de titelsong: Mellotron, Hammond orgel en krachtige zang, waarna een opgang aan ‘Kashmir’ van Led Zeppelin doet denken. Toch is dit op en top Europe, maar dan episch, zelfs even met een kinderkoor. Het rockende ‘The Siege’ en ‘Kingdom United’ snijden een onderwerp aan dat een primeur is voor Europe: politieke beschouwingen. Maar bovenal blijft Europe natuurlijk een entertainende hardrockband. Een moment van bezinning volgt met het tragere ‘Pictures’. Erg mooi gezongen. Een song die afwijkt van de normale Europe sound is het lichtjes psychedelische ‘Wolves’ en ook de arenarock van ‘Haze’ is zwaarder en avontuurlijker. Naast een aantal typische uptempo rocksongs waarin invloeden van Deep Purple ook niet geschuwd worden, sluit men in schoonheid af met het sublieme ‘Turn To Dust’. Dit is haast sacraal en vooral melancholiek, met sterke gitaarlijnen, een grote rol voor orgel en een bluesy gitaarsolo die ontroert. Bijgevolg zijn we weer danig in onze nopjes met ‘Walk The Earth’, een album dat de status van Europe zal handhaven.