Emmure - Look At Yourself

Emmure - Look At Yourself

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder metalcore

Daniël : Een decennium na hun debuutuitgave, ‘Goodbye To The Gallows’ (2007), komt Emmure met wat alweer de zevende langspeler is: ‘Look At Yourself’. Maar de ene Emmure is de ander niet, want zanger Frankie Palmeri heeft zijn hele line-up omgegooid en vervangen. Alleen overgebleven Palmeri heeft een aanzienlijk deel van Glass Cloud gerekruteerd om mee te schrijven en spelen aan ‘Look At Yourself’, en de gelijkenissen zijn direct hoorbaar. Tussen de djent-gedreven tracks wordt gedifferentieerd door atonale riffs en de sturende vocalen.

De laatste zijn echter uitgerekend bij Palmeri een stuk minder interessant. Onze macho rapt en schreeuwt alsof zijn leven ervan afhangt en, toegegeven: zijn growls zijn on-point. Maar er is geen harmonie, geen richting, geen maat. Rappende Palmeri breidt geen einde aan zijn zogenaamd provocatieve tirades: “You think I give a fuck/Because I don’t/And let me ask you one more time//You think I give a fuck/Because I don’t/Move out the way so I can spit my shit” (uit: ‘Shinjuku Masterlord’). Pasen en Pinksteren vallen samen op de dag dat Emmure relevant wordt voor de muziekgeschiedenis. Naast dat Emmure in naam nu al zo’n lange geschiedenis achter zich heeft – dat wil zeggen, onder leiding van Palmeri –, valt van deskundigheid door ervaring weinig te merken. Keer op keer krijgen we hetzelfde album voor onze kiezen, waarop Palmeri nieuwe middelen denkt te hebben gevonden om een gangster-rapalbum te lanceren op een moderne metalbeat die nooit te veel van zijn hoofdrol mag afleiden.

Misschien is de tijd gekomen voor de band om haar geschiedenis af te leggen en radicaal opnieuw te beginnen – radicaal anders, bedoel ik dan.