Diablo Blvd - Zero Hour

Diablo Blvd - Zero Hour

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : Driewerf hoera. De Belgische rockers van Diablo Blvd brengen deze maand hun vierde album uit. Waar hun vorige hoeswerken eerder wat bombastische trekjes vertoonden, gaan deze nu een andere richting uit. Zo krijg je een illuster stuk moderne kunst te zien. Het silhouet van een vrouw met een open ploffend, smeltend hoofd. Laat dat nu toch ook wat representatief zijn voor de muzikale richting waar de band naartoe is uitgegaan.

Nog steeds zijn ze op hun best met donkere rock en hardrock. Toch wordt er op dit album gemiddeld wat steviger geacteerd als op hun voorgangers. De nummers zijn uitstekend afgewerkt en er was zelfs nog genoeg plaats over om ze op te smukken met nog wat tierlantijntjes zoals strijkers en wat vervorming en distortion op de gitaren. De Belgische producer Dag Taeldeman heeft zijn werk prima gedaan. Al van bij opener ‘Animal’ hoor je een opzwepend rock ’n roll nummer met uitstekende zangpartijen. ‘Sing From The Gallows’ heeft dan terug een donker geluid en een echte punkrock vibe. Na twee derden volgt een zachter intermezzo waarna een muur van gitaarwerk overneemt en je zo maar eventjes een headbang sfeer op topniveau te horen krijgt. Nog zo een topper is ‘Like Rats’. Eén van de snellere en groovende nummers van de band maar ook eentje dat bij blijft. Toch durven ze het ook aan om de meer emotionele richting uit te gaan. ‘Demonize’ heeft eerder een meer obscure gitaarsfeer waarbij de riffs de jaren zeventig accentueren. Alex laat hier de nodige emotionele zanglijnen met heel wat tristesse erin horen. Zowel muzikaal als vocaal staat Diablo Blvd hier op zijn top. Het verwijt dat ze wel eens teveel op Danzig trokken, is niet meer te bespeuren. Diablo Blvd is erin geslaagd om als een genre van zichzelf te klinken

Hopelijk kunnen ze dat deel van de bevolking dat tegenover hun vroegere werk soms wat sceptisch stond, met ‘Zero Hour’ volop overtuigen dat ze wel degelijk over de nodige kwaliteiten beschikken. Wat na al die jaren van hard werk verdienen ze dat wel.