Dead is Dead - Constraints of Time

Dead is Dead - Constraints of Time

Label : Triple Eye Industries | Archiveer onder post rock / post metal

Jurgen : Het albumhoesaanzicht van een soort krater, omgeven door een uitgestrekte vlakte, geeft een goede indruk van het visuele karakter dat de voorgeschotelde post metal herbergt. De pas in mei vorig jaar ontstane band van het trio uit Milwaukee komt meteen met een debuut dat in geluid en (oproepend) beeld de verbreding opzoekt. Trouw aan Sabbathiaanse riffs en met meer eigentijdse elementen die linken aan bands als Isis, Neurosis en Helmet, exploreren de Amerikanen binnen hun diverse sound gevoel en diepgang. Die gaat daartoe van onder meer sludgy doom tot shoegaze en van ambient en drone tot donkere post rock aan toe.

Dead is Dead toont in het zes tracks tellende ´Constraints of Time´ aan een heel sterke neus te hebben voor songopbouw. De composities ontvouwen zich grotendeels als spannende ´slow burners´. En daarmee zegt Dead is Dead iets over zijn gekozen albumtitel. Namelijk wat betreft de huidige, snelle tijd, waarin ook de muziekindustrie in grote mate verkeert. Daarin wordt kwaliteit veel ingeperkt (constraint) door kwantiteit, op het terrein van de (muzikale) creativiteit. Daarom neemt het drietal op zijn album genoeg de tijd gevoel en emotie uitgekiend te laten ontkiemen. Hoor die spacey gitaar in ´Faults and Failings´ prachtig subtiel overgaan in dikke rifftapijten of de van een ambientsfeer omgeven ingetogen gitaarlijn van ´No Longer, No Longer´, die je bijna ongemerkt een mooi dramatisch crescendo induwt van wollige riffs. Moody post metal op zijn best. Die ook nog eens met een gedoseerde snuif prog de hard-zacht passages ijzersterk laat balanceren in het compacte songmateriaal.

Geweldige afmaker in de tracks is de gepassioneerde zang van zanger/gitarist Eric Madl. Die doet mij qua puurheid en intonatie geregeld denken aan die van sludgy post hardcore-ders Kowloon Walled City. Maar ook een Unsane of Helmet hoor je er her en der in terug. Madls emotionele stemgeluid sluit naadloos aan bij de organische en vaak zware sound van Dead is Dead. Grote troeven van ´Constraints of Time´ zijn zeker ook de solide ritmische funderingen. Die zijn tot sterke steun van die machtig compacte sound. En, niet in de laatste plaats, de troef van het meeslepende gehalte van repeterende riffs. Ga voor de bijl in sleurende en uitdijende powerhouse-track ´Reproach of Man´. Of voel de impact van het indringende en desolate ´Pull Down the Cross´, inclusief die fraaie proggy kenteringen in het riffwerk.

Na nog een fijne oplawaai van het stampende ´Wolves´, met smullriffs van het kaliber Pelican, is het goed negen minuten durende sonische avontuur ´Earth as it´s Slowly Consumed by the Sun´ de meer dan waardige albumafluiter. Die etaleert nog maar eens duidelijk wat dit behoorlijk getalenteerde Dead is Dead kan. En dat is het schrijven van heerlijk meevoerende, beukende nummers. ´Constraints of Time´ brengt een band voor het voetlicht die er een aardig eigen aanpak op nahoudt bij het integreren van de diverse stijlinvloeden. Kracht, gevoel en melodie gaan daarbij hand in hand. De Amerikanen komen – alles opgeteld – door met een daverend debuut. Knap spannende post metal, van begin tot eind. ´Constraints of Time´ is vooralsnog alleen uit op een zeer gelimiteerde lp (honderd exemplaren).

Bandcamp