Bad To The Bone - Thirteen

Bad To The Bone - Thirteen

Label : Flash In The Pan Records | Archiveer onder bluesrock

Wim S. : Vooral vanwege hun intense live shows stond Bad To The Bone 100 jaar geleden bekend als de meest interessante rockband van Nederland. Althans, dat schrijft de band zelf in hun bio. Ik moet zeggen dat ik de band destijds niet heb opgemerkt. Maar goed, dat kan zeker ook aan mij liggen. Ik was toen al meer geïnteresseerd in metal en Bad To The Bone speelt geen metal maar stevige rock. Muziek in het straatje van Status Quo en Rose Tattoo. De kern van de band wordt gevormd door de broers Marc en Maarten Ibelings, die hun voorlaatste album uitbrachten in 1996. We mogen dus wel stellen dat het lang stil is geweest rondom de band.

Maar ze zijn er dus weer. Terug van weggeweest. En muzikaal lijkt er niets veranderd. De nummers zitten erg eenvoudig in elkaar: standaard riffs, standaard melodielijnen en een aangename afwisseling in tempo: van midtempo gitaarrock (a la Fatal Flowers in ‘Last Drop Of Love’) tot meer stevige uptempo bluesrock in ‘Christine’. Enige dissonant op dit album is de cover van ‘Thirteen’ (geschreven door Glenn Danzig en bekend van Johnny Cash); die vind ik niet echt geslaagd (en dat is een understatement}. Zoals gezegd, de muziek op deze release is wel erg simpel en cliché. Maar toch heeft dit album wel iets. En dat komt omdat het een eerlijk album is. Dat straalt dit album uit. Dit is muziek zonder poespas, zonder opsmuk. Dit is eenvoudig rocken (‘Tightrope’, ‘Brain Out Of Gear’) en pretentieloos genieten van rock and roll. En uiteindelijk gaat het daar toch om, nietwaar? Dus tof dat twee broers met twee vrienden dit weer opgepakt hebben en lekker rocken. Geniet ervan mannen.