Autograph - Get Off Your Ass

Autograph - Get Off Your Ass

Label : EMP Label Group | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Amerikaanse melodieuze rock-band Autograph kende zijn hoogtepunten in de jaren tachtig, toen ze middels ‘Sign In Please’ (uit 1984), ‘That’s The Stuff’ (uit 1985) en ‘Loud And Clear’ (uit 1987) een drietal goede albums wisten uit te brengen. Na de derde plaat werd het echter angstvallig stil rondom de band en die stilte werd pas in 2003 doorbroken door de release van het album ‘Buzz’, die echter niet echt potten kon breken. Na wederom een lange periode van stilte besloot gitarist Steve Lynch in 2013 om de band opnieuw tot leven te wekken en samen met de originele bassist Randy Rand en nieuwe drummer Marc Wieland begon de band weer vaste vorm aan te nemen. Er werd nog een poging gedaan om de originele zanger Steve Plunkett in te lijven, maar die was te druk met andere zaken om hier gehoor aan te geven. Men besloot daarom ex-Jailhouse zanger Simon Daniels binnen te halen en met deze line-up werd de inmiddels vijfde studio-plaat ‘Get Off Your Ass’ uitgebracht.

Daar ik de eerste drie Autograph albums wel kon waarderen, was ik zeer benieuwd of men in staat zou zijn om het niveau van de jaren tachtig te evenaren of misschien wel te overstijgen. Na een aantal luisterbeurten moet ik echter concluderen dat ‘Get Off Your Ass’ absoluut niet het niveau haalt van die albums en dat het eigenlijk een behoorlijk wisselvallige plaat is geworden. Titelnummer ‘Get Off Your Ass’ is een sterke opener met een prima riff en goed zangwerk en dat geldt ook voor ‘Every Generation’. Ook de ballad ‘All I Own’ is zeker de moeite van het beluisteren waard, maar daarna zakt het niveau middels de matige nummers ‘You Are Us’ en ‘Meet Me Halfway’ behoorlijk in. Gelukkig weet men zich met het Night Ranger-achtige ‘I Lost My Mind in America’, ‘All Emotions’, ‘Watch It Now’ en het up-tempo ‘Ready To Get Down’ enigszins te herpakken, maar dat kan niet voorkomen dat ‘Get Off Your Ass’ het predikaat middelmatig nauwelijks weet te ontstijgen. De live-uitvoering van de hit ‘Turn Up The Radio’ van het prima debuut-album ‘Sign In Please’ laat nogmaals duidelijk zien dat er een groot niveauverschil zit tussen het materiaal wat men in de jaren tachtig wist te brengen en deze nieuwe nummers. De plaat luister best wel lekker weg, maar brengt gewoonweg te weinig om van een echt sterke release te spreken.