August Burns Red - Phantom Anthem

August Burns Red - Phantom Anthem

Label : Fearless Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : August Burns Red mag gezien worden als één van de vaandeldragers van de metalcore. En nee, dat de band in 2016 voor een Grammy Award werd genomineerd, heeft daar helemaal niets mee van doen. De band komt al jaren met interessante albums, waarop de metalcore net even wat anders wordt ingekleurd, op de proppen en ook het nieuwe album ‘Phantom Anthem’ doet daar niets voor onder.

Op ‘Phantom Anthem’ zal je geen muzikale verrassingen tegenkomen. Het vijftal uit Lancaster, Pennsylvania (VS) speelt intense, agressieve metalcore. Ook nu doen ze dat niet door de volledig platgetreden paden van de metalcore te bewandelen. ‘Phantom Anthem’ bestaat uit technische, afwisselende tracks, waarin veel met dynamiek, tempo en sfeer gespeeld wordt (‘Hero Of The Half Truth’, ‘Invisible Enemy’), en die bovenal gebouwd zijn op furieuze, scherpe riffs (‘Separating The Seas’, ‘Broken Promises’). Zanger Luhrs buldert nog steeds passievol, krachtig en verwoed van zich af. Dat wat August Burns Red echt interessant maakt, is dat de band veelal van het recht-toe-recht-aan principe afstapt. De solo in ‘King of Sorrow’, de sfeerrijke onderbreking in ‘Hero Of The Half Truth’, ‘Coordinates’, het ingetogen, gesproken gedeelte in ‘Generations’, ‘Float’ ... het zijn de momenten waarop het kaf van het koren gescheiden wordt en het vijftal echt boven komt drijven. Het resultaat is een album dat net even wat rijker geschakeerd en anders ingekleurd is dan dat de meeste metalcore acts doen.

‘Phantom Anthem’ is een sterke metalcore schijf, waar eigenlijk geen zwak moment op te ontdekken valt. Nieuwe zieltjes zal August Burns Red hier niet mee winnen, maar als je op zoekt bent naar één van de betere metalcore albums van dit jaar, kun je bij dezen je zoektocht beëindigen.