Dreamaker - Human Device

Dreamaker - Human Device

Label : Arise Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Eddy : Als ik zo naar buiten kijk terwijl ik achter mijn toetsenbord zit, verlang ik naar het warmere weer. Dagdromend zie ik mijzelf dan zitten op een strandstoel aan de middellandse zee, met de laptop op mijn schoot, een Margarita binnen handbereik en de cd van het Spaanse Dreamaker in de speler. Terug in de werkelijkheid, die cd van Dreamaker schalt uit de speakers, mijn vingers vliegen over het toetsenbord en de verwarming thermostaat staat op 21 graden. O ja, een biertje heeft plaatsgemaakt voor die Margarita.

Dreamaker is ontstaan toen zangeres Elisa C. Martin, gitarist Albert Maroto en drummer Jorge Saez de band Dark Moor verlieten om een nieuwe band te beginnen. Ze zochten verder om de band te completeren en vonden in Matias Sosa, Carlos Pena en Roberto P. Camus hun ideale bandgenoten. In de band bio staat dat toetsenist Roberto P. Camus inmiddels de band alweer heeft verlaten. De band vond een deal bij het Spaanse Arise Records, en die stuurde op hun beurt de band weer de kou in naar de Sonic Pump Studios in Finland. In deze studio hebben onder andere artiesten zoals Kotipelto en Thunderstone hun werkjes opgenomen. Het resultaat van hun trip naar Finland is de cd met de naam Human Device geworden.

Maar wat vind deze recensent daar dan van? In twee woorden, waanzinnig goed. Dit is progressieve metal van de bovenste plank. Het intro en het eerste nummer doen mij gelijk aan Symphony X denken, maar dan met een zangeres. Dat eerste nummer heet 'The Eye Of War', een heerlijk nummer met krachtig voortstuwende muziek. Gelijk word mij duidelijk dat deze Spanjaarden precies weten waar ze mee bezig zijn en weten deze boodschap uitstekend door te geven door middel van hun cd. Verder gaan ze met het snelle 'Nightmares Factory', de prachtige power ballade 'Without Angels' en het krachtige 'Killing'. Zangeres Elisa C. Martin heeft een stem om jaloers op te worden. Ik denk ineens aan al die commotie rond Stratovarius met hun nieuwe zangeres. Ik heb die nog niet mogen horen, dus daar kan ik nog geen oordeel over geven. Ik weet in ieder geval zeker dat als deze Elisa van Dreamaker achter het schreeuwijzer van Stratovarius zou staan, Timo een probleem minder zou hebben. Elisa schrijft zo goed als alle teksten, en weet met haar schrijfkunst en haar zangtalent een lekker sausje over de muziek van Dreamaker te schudden. Het is een genot om met het tekstboekje de muziek van deze cd te volgen.

Nummertje zeven, 'Forever In 'Your Arms', begint als een mooie ballade, om daarna in de derde versnelling over te gaan in een up-tempo nummer. Het nummer eindigt in een prachtig stukje met een strijkorkest. Alles wordt nog mooier met de krachtige ballade 'Alone Again'. Het is echt genieten met deze cd, en hoe hard ik ook zoek, minpunten bevat deze schijf niet. Ik kan verder nog wel alle nummers bij de naam noemen en ze de hemel in prijzen. Nee, dat doe ik niet, ga hem zelf maar halen en ga luisteren en genieten van dik vijftig minuten progmetal van het hoogste kaliber. Mijn petje af voor deze Spanjaarden.

P.S. zou mijn baas Horst willen dat ik een interview met deze band ga doen, dan sta ik er op dat hij mij op kosten van de zaak naar Spanje stuurt, zodat die dagdroom die ik in het begin van dit verhaal had alsnog kan uitkomen

Antwoord van Horst: "De meeste drooooooooooooooooomen zijn bedrog..