Arida Vortex - Wild Beast Show

Arida Vortex - Wild Beast Show

Label : IceWarrior Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Aan het Russische Arida Vortex hebben we nooit eerder aandacht besteed in Lords of Metal, toch draaien deze heren alweer twee decennia mee en is dit ‘Wild Beast Show’ alweer het zesde album. Als een band ondanks vele releases toch onder de radar blijft, zegt dat soms weinig goeds over de muziek die ze maken. Hoe anders bij Arida Vortex! De Russische Primal Fear?

Hoewel ik bij de instrumentale opener ‘Escaping From Hell’ nog te maken dacht te hebben met kwalitatief matige folk metal, barst met ‘Ghost Rider’ de stevige heavy metal goed los. Vlammende gitaren, een ijzersterke ritmesectie, en dan de stem van Andrew Lobashyov (Andy Vortex). Geloof me, als iemand me had verteld dat de band geen zanger had en daarom Ralf Scheepers maar had gevraagd het hele album in te zingen, had ik het waarschijnlijk nog geloofd ook. Zijn pitch, het ontzettend metalige karakter van zijn stem, het is bijna griezelig hoe sterk de overeenkomsten zijn tussen deze volstrekt onbekende Rus en de welbekende Duitse spierbundel. En als de band dan ook nog nummers speelt over ‘Tons Of Metal’ is de overlap voldoende om een rechtszaak wegens plagiaat aan te spannen. De klasse die Primal Fear bezit in het schrijven van fantastische nummers is bij Arida Vortex helaas (nog) niet aanwezig, waar een nummer als ‘Higher’ getuigenis van is. Maar hier hoeven de mannen natuurlijk geen minderwaardigheidscomplex aan over te houden. ‘Wild Beast Show’ is een heel vermakelijk heavy metal plaatje waar fans van (uiteraard) Primal Fear en hun genregenoten hun hart aan kunnen ophalen!