Arabs In Aspic  - Syndenes Magi

Arabs In Aspic - Syndenes Magi

Label : Apollon Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Maar zelden kom ik een album tegen waar slechts drie nummers op staan en toch een speeltijd bevat van ruim 42 minuten. De Noorse groep Arabs In Aspic doet dit met de nieuwste plaat ‘Syndenes Magi’, die in de eigen studio is opgenomen. De Noren maken al sinds 1997 muziek en hebben in de tussentijd al vijf albums uitgebracht. De band heeft al vele malen een andere bezetting gehad maar bestaat momenteel uit Jostein Smeby (gitaren & zang), Stig Jørgensen (orgels & zang), Erik Paulsen (basgitaar & zang) en Eskil Nyhus (drums).

De Noren spelen muziek die klinkt alsof het uit de jaren 70 komt; progressieve rock waarin (onder anderen) Hammond orgels en een mellotron de hoofdrol spelen. Denk aan Black Sabbath met Pink Floyd invloeden. Het album start met het sterke titel nummer met ruim twaalf minuten aan lekkere progressieve rock (met nadruk op rock). Als het hele album zo goed was geweest als deze track had het album een veel hoger eindcijfer kunnen ontvangen maar helaas is dit niet het geval. Het nummer ‘Mörket 2’ is nog best wel aardig maar bij het laatste nummer, ‘Mörket 3’, raken de Noren mij een beetje kwijt, ze gaan hier namelijk de experimentele kant op en is het muzikaal gezien niet zo sterk meer. Ook is het jammer dat de heren enkel in het Noorse zingen, de melodieën zijn soms best catchy en dus aanlokkelijk om op mee te zingen, dus is het erg jammer dat je daarvoor eerst Noors gestudeerd dient te hebben.

Al met al is het best een aardig album, de muzikanten weten wel wat ze doen en valt daar weinig op aan te merken. Ik vermoed dat fans van 70s progressieve rock hier een interessante plaat voorgeschoteld krijgen, als je de taal niet zo’n probleem vind. Het grootste compliment die ik de Noren kan geven is dat de plaat klinkt alsof het is opgenomen in 1975 maar dat het toch geen ouderwets gevoel geeft. Een ruime voldoende maar geen hoogvlieger.