Act Of Defiance - Old Scars, New Wounds

Act Of Defiance - Old Scars, New Wounds

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Toen drummer Shawn Drover en gitarist Chris Broderick eind 2014 op dezelfde dag hun broodheer Dave Mustaine en diens band Megadeth de rug keerden, hield de metalwereld even zijn adem in. Als een donderslag bij heldere hemel vormden de twee ook nog eens een nieuwe band, Act Of Defiance genaamd, om eindelijk weer de muziek te spelen die de heren zelf wilden spelen. Het debuutalbum ‘Birth And The Burial’ verscheen negen maanden later, een album waarop Broderick en Drover versterking kregen van voormalig Scar The Martyr zanger Henry Derek Bonner and Shadows Fall gitarist Matt Bachand op bas en waarop de band extreme heavy metal met moderne zang en virtuoos gitaarwerk van Broderick liet horen.

Inmiddels is er weer een goed jaar voorbij en meldt de band zich terug met een opvolger op het debuutalbum. ‘Old Scars, New Wounds’ heet het nieuwe album waarop wederom elf ijzersterke nieuwe tracks te horen zijn. Net als op het eerste album brengt Act of Defiance op ‘Old Scars, New Wounds’ een moderne mix van heavy metal en thrash metal met lichte hardcore invloeden. Vooral de zang van Bonner geeft de muziek een modern karakter, waarbij hij growls en screams met heldere zang afwisselt, en dat samen met Broderick die de backing vocals voor zijn rekening neemt. Dat Broderick een getalenteerd gitarist is wisten we natuurlijk al van zijn werk met Jag Panzer, Nevermore en Megadeth, en volgens eigen zeggen heeft hij getracht niet te veel technisch gitaarwerk in het nieuwe materiaal te stoppen, maar dat is dus gelukkig mislukt. Dikke riffs en vette solo’s vliegen je om de oren en dat allemaal voorzien van een strakke beat van Drover. De productie van het album was in handen van producer Dave Otero (Cattle Decapitation, Allegaeon) die het album van een zeer helder en krachtig geluid voorzag.

Ik denk dat dit album goed aan zal komen bij zowel fans van bands als Arch Enemy, Darkane en Soilwork alsook fans van Hatebreed of Devildriver, waarmee de band vorig jaar toevalligerwijze ook toerde. Broderick en Drover geven met ‘Old Scars, New Wounds’ in ieder geval een waardig vervolg op hun debuutalbum ‘Birth And The Burial en het wachten is nu op een tour aan deze kant van de oceaan, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.