The Prophecy - Origins

The Prophecy - Origins

Label : Ascension Records | Archiveer onder doom metal

Vera : De progressieve Halifax doomsters van The Prophecy delen nu al vijftien jaar lief en (vooral) leed met de wereld mits intense doom/death metal albums waar je stil van wordt. Wij herinneren ons nog de eerste kennismaking als de dag van gisteren, ten tijde van debuutalbum ’Ashes’. Sindsdien heeft de band een interessante muzikale ontwikkeling doorgemaakt. Cleane zang werd prominenter, traditionele doom patronen minder aangewend en men koos voor een eigen brouwsel met bepaalde zogenaamde ‘progressieve’ elementen. Toch blijft The Prophecy boven alles zeer herkenbaar.

Na concerten in de VS, China en Europa keerde het viertal eind 2016 terug naar de thuisbasis om te broeden op nieuw materiaal en de opvolger van ’Salvation’ (2013) te realiseren. Dat heeft – samen met vertrouwde producer Greg Chandler in de Priory studio – geresulteerd in vijf lange composities op ‘Origins’. Mastering gebeurde ditmaal door Brad Boatright in Audiosiege. Zoals steeds neemt The Prophecy in elke song de tijd om introspectief te beginnen en pas later de grote kanonnen (lees: grunts en harder instrumentarium) in te zetten. Dat betekent in dit geval dat het een heel zanggericht album geworden is. Met een warme cleane stem van Matt Lawson waar weemoed van afdruipt en door het leven getekende teksten is dat geen probleem, maar wel opvallend. ‘Origins I’ leunt lang op gevoelige zang met piano, pas na ettelijke minuten vallen riffs in . Wispelturige ritmes komen opdagen, daarna grunts op een progressief bedje. Een introvert einde met drums, piano en viool volgt. In ‘Origins II’ wordt de cleane zang voorzien van een echo met grunts. Dat wordt dikwijls de standaard in de songs en dit tweede nummer wordt dit bekroond met een prachtige gitaarsolo. ‘Origins III’ heeft een ongelofelijke strakheid, terwijl ‘IV’ het meest catchy van de songs is. En erg aangrijpend. Maar dat is het in feite allemaal. Het einde van ‘Origins V’ overstijgt dit zelfs nog. Dit is een groeibriljant met een uitgesproken eigen doom interpretatie. Hulde!