Sparzanza - Announcing The End

Sparzanza - Announcing The End

Label : Despotz | Archiveer onder alternative / pop

Wim : Sparzanza is een band uit Zweden die met ‘Announcing The End’ reeds haar achtste album uitbrengt. Maar desondanks heb ik nog nooit eerder van deze gasten gehoord. Het is ook nooit eerder tot een review gekomen in Lords Of Metal. Maar eens moet de eerste keer zijn. De vijf mannen noemen zelf als referenties bands als Black Label Society, Alter Bridge en Pantera. Dat hoor ik dan weer niet terug. Voor mij speelt Sparanza een soort melodische, keiharde rock and roll.

Harde riffs met een behoorlijk groovende onderlaag waaroverheen zanger Fredrik Weileby zijn brulstem naar hartenlust kan uitstorten. Hij zingt rauw maar tegelijkertijd met heel veel melodie wat maakt dat een en ander toch vrij gemakkelijk in het gehoor ligt. Het titelnummer opent het album sterk maar vervolgens zijn ‘Damnation’ (Volbeat meets Danzig) en ‘Whatever Come May Be’ (gaap) een stuk minder te pruimen. Gelukkig hakt ‘Vindication’ er lekker in (met Hetfield-achtige vocalen) en is de riff van ‘The Trigger’ heerlijk smeuïg. Het album zakt daarna behoorlijk in en ik schrik pas weer wakker bij het lekker agressieve ‘The Dark Appeal’ dat is opgetrokken rond een fijne riff. Ook in ‘We Are Forever’ hoor je wat Metallica achtige passages en het afsluitende ‘Truth Is A Lie’ is een zeer representatief nummer voor het materiaal van deze band: een geweldige riff (al dan niet hakkend) met vrij catchy, melodische refreinen. Op zich een aardige combinatie maar ik ben daar niet kapot van. Ik zou het sterker vinden als de band ook nummers zou produceren die van begin tot het einde doorhakken en die niet doorspekt zijn met van die melodische meezing refreinen.