Malokarpatan - Nordkarpatenland

Malokarpatan - Nordkarpatenland

Label : Invictus Productions | Archiveer onder black metal

Martin : Nadat Darkthrone een hymne bracht aan ‘Canadian Metal’, is het misschien een goed idee om een soortgelijk eerbetoon te wijden aan ‘Oostblok Metal’. Althans, in feite is dat al gebeurd; net als de Noren slagen de heren van Malokarpatan erin om een zeer specifieke plaats en periode in de geschiedenis van de metal in het zonnetje te zetten met hun tweede album.

Voor de val van het IJzeren Gordijn, en nog wel even daarna, klonk metal uit Oost-Europa volkomen uniek. Dat had waarschijnlijk heel veel te maken met een combinatie van vooral Slavische muziek en literatuur als inspiratie, het geografische isolement en de aanzienlijke beperkingen qua instrumenten en studio’s. Dat laatste maakte het noodzakelijk om soms zeer creatieve oplossingen te vinden, wat uiteindelijk resulteerde in nu legendarische bands als Tormentor, Root en Master’s Hammer.

Al op het ietwat bruinige ‘Stridžie dni’ schemerden die invloeden duidelijk door, maar met ‘Nordkarpatenland’ doen de Slovaken er nog een flinke schep bovenop. Op deze plaat worden elementen van de allereerste blackmetalpioniers afgestoft en wordt daar een flinke scheut NWOBHM aan toegevoegd. Het geheel klinkt opvallend hedendaags, om niet te zeggen tijdloos. Verder begrijpt men het belang van de cowbell, wat natuurlijk altijd goed is. Het klinkt bijna ongelooflijk, maar op ‘Nordkarpatenland’ weet men de galop van Iron Maiden te vermengen met de agressie van vroege Bathory, en om het allemaal af te maken komt daar nog een flinke dot Slavische psychedelica bovenop. Dat alles klinkt volkomen natuurlijk. Van de teksten valt voor de meeste mensen geen moer te verstaan, maar de vocalen worden zo overtuigend gebracht dat dit ook helemaal niet hoeft. Gave plaat!