Spotlights - Seismic

Spotlights - Seismic

Label : Ipecac Recordings | Archiveer onder post rock / post metal

Cedric : Er zijn van die bands waar de sfeer belangrijker is dan de muziek op zich. Dat gevoel heb ik ook bij ‘Seismic’ van Spotlights. De muziek is verre van slecht, maar het is net de dromerige vibe in de muziek dat ervoor zorgt dat ik de hele rit geboeid uitzit. Naarmate je de plaat meer gaat beluisteren geven ook de songs zichzelf meer en meer bloot, wat gecombineerd met de reeds vermelde dromerigheid zorgt voor een meer dan geslaagd geheel.

Spotlights is een muzikaal duo (evenals een getrouwd koppel) uit Brooklyn dat met ‘Seismic’ toe is aan album nummer twee, als opvolger van ‘Tidals’ uit 2016. Je zou de muzikale koers op deze plaat kunnen omschrijven als een mix tussen noise, indie rock, sludge en dromerige shoegaze. Denk dan bijvoorbeeld aan een mix tussen bands als Deftones, Unsane, Melvins, Slowdive, Kylesa en My Bloody Valentine. Ook al brengt Spotlights regelmatig stevige riffs ten gehore krijg ik nergens het gevoel naar een écht harde band te luisteren. De zang van Mario Quintero is hier mede verantwoordelijk voor. Door zijn zweverige, vaak aan Chino Moreno (Deftones) refererende, zangstijl legt hij namelijk de focus op gevoel, alsof hij de luisteraar vooral in een soort van trance wil brengen. En dat lukt redelijk goed moet ik toegeven.

Luister maar eens naar songs als ‘Learn To Breathe’ en ‘What Is This? Where Are We?’, wat ook de eerste vrijgegeven songs zijn van het album, waarin je duidelijk al deze klanken en invloeden kan terughoren. De band gaat dit najaar nog op tour met Melvins, maar dat is jammer genoeg enkel doorheen Noord-Amerika. Hier in Europa zullen we het dus moeten stellen met ‘Seismic’, maar dat is zeker geen straf. Als deze band ooit naar Europa komt zou ik daar alvast graag bij aanwezig zijn. Ondanks de duidelijk aanwezige stevige riffs in de muziek is dit dus niet noodzakelijk voer voor de zware headbangers onder ons. Meerwaardezoekers die graag wegdromen bij een plaat kunnen ‘Seismic’ wat mij betreft alvast niet links laten liggen!