Skarlett Riot - Regenerate

Skarlett Riot - Regenerate

Label : Despotz | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Skarlett Riot is een alternatieve hardrock band uit Scunthorpe in Engeland die reeds vanaf de zomer van 2010 actief zijn en die al voor meerdere grote bands het voorprogramma hebben mogen verzorgen. Oorspronkelijk waren ze actief onder de naam Fuzion, maar omdat ze vonden dat dit teveel associaties met een coverband opriep werd de naam veranderd in Skarlett Riot en onder die naam werden een aantal EPs en één full-length album uitgebracht (‘Tear Me Down’ uit 2013), die de band een behoorlijke reputatie als “the next big thing” opleverde. Nadat men recentelijk een nieuw platencontract heeft getekend met het Zweedse Despotz Record, is men nu terug met hun tweede full-length album ‘Regenerate’, wat de band weer een stapje verder in hun carrière moet gaan brengen.

Gebaseerd op de tien nummers die er op ‘Regenerate’ te vinden zijn, moet dat zeker gaan lukken want de muziek van Skarlett Riot klinkt erg energiek en vooral volwassen. Er is (logischerwijs) een zeer prominente rol weggelegd voor zangeres Skarlett wiens vocalen perfect passen in het muzikale framework wat grotendeels bepaald wordt door de machinale riffs van gitarist Danny en de heerlijke drumpartijen van Luke. Dat levert de nodige erg fraaie momenten op en vooral opener ‘Break Me’ (voor mij het beste nummer van de gehele plaat), ‘Stand Alone’, ‘Affliction’ en ‘Paralyzed’ maken enorm veel indruk, maar eigenlijk krijg je geen moment de gelegenheid om je aandacht te laten verslappen. ‘Regenerate’ is een prima plaat geworden en maakt zonder meer duidelijk dat Skarlett Riot een band is die een mooie toekomst tegemoet kan gaan. Zonder meer een band om in de gaten te houden!