Porn - The Ogre Inside

Porn - The Ogre Inside

Label : Echozone | Archiveer onder different metal

Cedric : Porn is een Franse band en hun bandnaam zou afgeleid zijn van de plaat ‘Pornography’ van The Cure. ‘The Ogre Inside’ is het derde album van de band, een EP en een remixplaat niet meegeteld, maar ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Dan heb ik het natuurlijk over de band en niet het fenomeen porno. De band geeft zelf aan geïnspireerd te zijn door de oudere gothic en industrial bands waardoor ik best wel de nodige interesse had naar de muziek op ‘The Ogre Inside’.

Slecht vind ik dit zeker niet, maar ik had me persoonlijk toch aan een iets andere sound verwacht. Bands als KMFDM en Fields Of The Nephilim spookten door mijn hoofd, maar na het beluisteren van de plaat blijkt dat toch niet echt het geval te zijn. Porn speelt voornamelijk een modern klinkende mix tussen rock, metal en industrial. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bands als Orgy, Marilyn Manson of Zeromancer. Ook de invloed van een muzikant als Gary Numan valt regelmatig terug te horen in de songs op ‘The Ogre Inside’, vooral in de duistere elektronische ondertoon in de muziek. Het geheel klinkt echter redelijk toegankelijk en had het qua sound zeker niet slecht gedaan in de Verenigde Staten zo rond de eeuwwisseling. De sfeer binnen de muziek van Porn geeft me namelijk ook een redelijk groot nu-metal gevoel, maar echt erg vind ik dat niet. Voor de echte industrial fan zal Porn vermoedelijk toch wel wat te toegankelijk klinken, maar beslis vooral lekker zelf of je dit een storende factor vindt of niet.

De songs zijn echter degelijk geschreven en gestructureerd, de productie klinkt lekker duister en de Engelse uitspraak van zanger Philippe Deschemin is absoluut goed te noemen. Wereldschokkend is de muziek van Porn dan ook niet te noemen, maar ik ben de afgelopen jaren absoluut met veel slechtere bands in aanraking gekomen. Fans van het genre en van bovengenoemde bands zullen dan ook zonder twijfel het nodige plezier beleven aan ‘The Ogre Inside’. Dat Porn hier en daar wat gedateerd klinkt neem ik er dan ook met plezier bij.