Nevborn - Daidalos

Nevborn - Daidalos

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Cedric : Een goede twee jaar geleden bracht de Zwitserse band nog het meer dan degelijke album ‘Five Horizons’ op de markt. Nu meldt de band zich opnieuw, maar dit keer met een EP. De EP bestaat echter uit één lang nummer van net geen twintig minuten lang, ‘Daidalos’ getiteld.

Nevborn brengt ons nog steeds een progressief-klinkende mix van postcore, hardcore, emocore en sludge waarin de focus op melodie nooit verloren gaat. Neurosis, Cult Of Luna, The Ocean, Thrice, When Icarus Falls en Poison The Well worden op een hoop gegooid en de emotie spat weer van de muziek af. Net als op vorig werk klinkt de band fris, energiek en duidelijk gepassioneerd, iets wat ik toch soms mis bij soortgelijke bands. ‘Daidalos’ klinkt lekker afwisselend en de band laat een breed spectrum aan klanken horen, gaande van stevige riffs tot atmosferisch getokkel en emotionele zangpartijen. Maar het interessantste aan hun muziek vind ik het licht progressief sausje waarmee het geheel is overgoten, wat me soms zelfs doet denken aan een band als The Contortionist of de rustigere elementen van pakweg Tesseract.

De cleane zang is er, vergeleken met ‘Five Horizons’, absoluut nog op vooruit gegaan, maar ook de sporadisch ingezette screams klinken recht uit het hart. Nevborn wordt op ‘Daidalos’ vocaal trouwens bijgestaan door Loïc Rossetti van The Ocean, wat voor velen onder ons al reden genoeg zal zijn om deze EP aan een luisterbeurt te onderwerpen. De productie van de plaat klinkt zeer helder, modern en krachtig, waardoor alle lagen in de muziek mooi tot hun recht komen. Een EP bestaande uit één song zou je kunnen zien als een aardig tussendoortje, maar in het geval van Nevborn kan je spreken van bijna twintig minuten mooie muziek. Fans van het genre zou ik dan ook zeker aanraden ‘Daidalos’ te beluisteren.