Within Silence - Return From The Shadows

Label : Ulterium Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In 2008 werd de band opgericht onder de naam Rightdoor maar werd de band naam, om onbekende reden, in 2014 veranderd naar Within Silence. De band uit Slowakije bracht in 2015 het debuut album Gallery Of Life uit die van voormalig collega Ruben een beoordeling van 74/100 kreeg. Hij was vooral kritisch over de zangpartijen van Martin Klein maar verder wel positief over het niveau voor een debuut album. Twee jaar lang heeft de groep kunnen werken aan nieuw materiaal en brengt dit jaar nieuwste wapenfeit uit, ‘Return From The Shadows’.

Laten we in ieder geval alvast vaststellen dat de band alles behalve originele muziek maakt, standaard power metal in de lijn van Stratovarius en Sonata Arctica. Zolang de muziek goed is hoeft het wat mij betreft niet altijd wereld vernieuwend te zijn, maar helaas is de muziek ook niet echt sterk, helaas eerder middelmatig. De composities zijn best wel aardig en zijn er genoeg meezing stukjes, zoals natuurlijk ook hoort in het genre, maar nooit halen de heren het niveau van de eerder genoemde bands. Het ‘Yeah! gevoel’ krijg ik geen moment tijdens het beluisteren van de plaat. De muzikanten kunnen het niveau in principe prima aan, het geheel klinkt strak en is foutloos gespeeld, enkel de gitaarsolo’s van Richard Germanus zijn niet zo sterk, daar krijg ik het gevoel dat zijn talent gelimiteerd is. Ook kom ik helaas tot de conclusie dat Martin Klein wederom de grootste valkuil van het album is, zijn zang is niet overtuigend en soms zelfs op het randje van vals, dit had echt verschil kunnen maken.

Helaas zie ik dus geen (significante) stijgende lijn en kan ik niets anders dan het album slechts een kleine voldoende te geven. Zelfs als Klein veel beter had gezongen en Germanus fantastische solo’s had gespeel, zou het voor mij geen hoogvlieger zijn geweest. Misschien dat mensen die enkel en alleen power metal luisteren het album nog wel goed vinden. Ik kan het in ieder geval niet van harte aanbevelen.